افزایش حقوق ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان بازنشستگان تامین اجتماعی و ده درصدی بازنشستگان کشوری و لشگری در بحبوحه‌ای که تورم کشور سر به فلک رسیده است شاید کورسوی امیدی برای سر‌وسامان گرفتن زندگی این قشر از جامعه بود. کشمکش‌های بسیاری میان مجلس و دولت وجود داشت تا در آخر بر اساس مصوبه شورای عالی کار، این میزان تصویب شد. با همه این اوصاف مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزایش بیشتر حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۱ را حق این دسته از افراد دانست. او همچنین می‌گوید: دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

در هرحال تغییر مبالغ هم نتوانست مقابله با تورم را برای بازنشستگان آسان‌تر کند و اعتراضات خیابانی گسترده‌ای را به همراه داشت. البته اگر نگاهی گذرا به افزایش قیمت کالاهای اساسی بندازیم، نیز متوجه می‌شویم مطالبات اکنون بازنشستگان چندان نیز دور از حق نیست. باید دید این فاصله و خلاء میان دریافتی بازنشستگان و تورم را چگونه می‌توان جبران کرد؟ در حاشیه تمام این موارد، بودجه ۹ هزار میلیارد دلاری که برای بازنشستگان تخصیص داده شده نیز در هاله‌ای از ابهام است. توزیع و تخصیص بودجه تعیین‌شده به عهده کدام نهاد است؟ پیگیری این امر تکلیفی برای مجلس و دولت است یا نهاد‌های اجرایی مانند شورای عالی بازنشستگان؟ این موضوعات بهانه‌ای شد تا با حسن کوه‌خواهی فعال کارگری گفتگو کنیم.

 

کوه+خواهی

 

حداقل وظیفه دولت در برابر تامین اجتماعی پرداخت بدهی‌ها است

حسن کو‌ه‌خواهی؛ فعال کارگری با اشاره به اعمال افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان گفت: برای کمک به این قشر از جامعه و افزایش خلاء تورم برای آن‌ها، دولت باید حمایت کند. پشتیبانی‌های مذکور می‌تواند با بیمه صندوق بین‌النفتی شکل گیرد. با توجه به روند دریافت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان باید به ازای هر ۴ نفر به یک بازنشسته مستمری پرداخت کند اما  عدد مذکور در حال حاضر به بیش از ۸ نفر رسیده است. زمانی که تعداد واریزی حق بیمه‌ها کمتر از تعداد مستمری‌بگیران و بازنشسته‌ها باشد سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل می‌شود. بر همین اساس دولت باید برای اینکه بتواند حمایت کند حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد. تسویه بدهی‌های گذشته خود به این سازمان است. دولت در این چند سال اخیر به این سازمان بدهکار بوده و در صورت پرداخت این بدهی‌ها سازمان می‌تواند نفسی بکشد.

تامین اجتماعی هم زیر بار تورم خم شد

این فعال کارگری افزود: طاقت فرسا بودن تورم و مدیریت سخت زندگی توسط بازنشستگان را به صورت تمام و کمال نباید سازمان تامین اجتماعی جبران کند. ممکن است سازمان هم از پس جبران این میزان از افزایش حقوق برنیاید. به طور کلی سازمان تامین اجتماعی توانایی پرداخت این حجم از واریزی به بازنشستگان را ندارد و نیازمند حمایت دولت است. سازمان توسط بیمه شده‌ها و کارفرمایان اداره می‌شود؛ یعنی شرکای سازمان این دو گزینه هستند که در این بین دولت نیز در برخی از موارد کارفرما است.

دریافتی‌های تامین اجتماعی جوابگوی نیاز بازنشستگان نیست

کوه‌خواهی ادامه داد: دولت هیچ زمانی از سازمان تامین اجتماعی حمایت نکرده و تنها در برخی از موارد نظارت انجام داده است. دولت باید نظارت خود را به طور کامل و درست انجام دهد و حمایت به عمل آورد تا خود بتواند بخشی از نیاز‌های سازمان را تامین کند. شاید سازمان نتواند با دریافتی هایی که می‌گیرد نیازهای بازنشستگان را برآورده کند.

کانون عالی بازنشستگان بودجه تخصیص‌داده‌شده را پیگیری کند

کوه‌خواهی درباره نهاد پیگیری‌کننده بودجه ۹ هزارمیلیاردی بازنشستگان اظهار کرد: بازنشستگان خود کانونی دارند و از طریق آن باید تخصیص و توزیع این بودجه را پیگیری کنند. در کانون کارفرمایان و کانون عالی بازنشستگان نمایندگانی وجود دارد که باید مطابق آیین نامه و دستورالعمل‌های خود، مطالبات بازنشستگان را از طریق مجلس، دولت و یا سازمان تامین اجتماعی پیگیری و اجرایی کنند.

او افزود: زمانی که دولت بخواهد پرداختی انجام دهد، باید با نمایندگان خود در کانون‌های مرتبط مشورتی داشته و از طریق مراجع قانونی مانند دیوان عدالت اداری آن را پیگیری کنند. نیازی نیست جامعه و بازنشستگان را با اعتراض‌های خیابانی ترغیب کنیم. اگر از سوی دیوان عدالت اداری، این موضوعات پیگیر شود، مشکلات پرداختی‌ها قابل حل است. اگر پیگیری از سمت دیوان عدالت اداری پاسخگو نبود نیز، می‌توانند از طریق مجلس پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

بودجه تامین اجتماعی از کجا تامین می‌شود؟

کوه‌خواهی در خاتمه خاطر نشان کرد: بودجه ۹ هزار میلیاردی برای سازمان تامین اجتماعی رقمی نیست و دریافتی آن نیز بیشتر از این مبالغ است. سازمان می‌تواند از طریق شستا و یا شرکت‌های زیر مجموعه این بودجه را به آسانی دریافت و به بازنشستگان پرداخت کنند. با توجه به واگذاری سهام‌ها مبالغی نیز بلوکه شده است که مبالغی از این طریق تامین می‌شود. همچنین درآمد‌های متعدد و حساب‌های بانکی سازمان تامین اجتماعی نیز نقدینگی برای این سازمان به وجود می‌آورد که می‌توانند از طریق مجموع اینگونه دریافتی‌ها، پرداختی‌های بازنشستگان را انجام دهند.