از اول ماه صفر تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی به عراق سفر کرده‌اند و از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر بعد از زیارت به کشور بازگشته‌اند. در حال‌ حاضر مرزهای شش‌گانه کشور برای سفر زائرین به عراق بسته شدند و ستاد اربعین در تلاش است تا جمعیت موجود در سامانه‌های مرزی را ساماندهی کند. ستاد اربعین اعلام کرده است که بعد از آرامش در مرزها بار دیگر در مورد وضعیت مرزها تصمیم‌گیری می‌شود.

گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر از شرایط موجود در مرزها با مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی به گفت‌وگو پرداخته است.

عراق خواستار بسته شدن مرزها شد

امید کوثری فر؛ مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی پیرامون دلیل بسته شدن مرزها به مقصد عراق گفت: ستاد مرکزی اربعین به‌ طور مداوم از زائران خواسته بود که زمان سفر خود را مدیریت کنند اما متأسفانه این کار انجام نشد تا اکنون و تجمع زیاد باعث شد که فعلاً مرز بسته شود؛ زائرانی که در پایانه‌ها حضور دارند به‌مرور در حال خروج از کشور هستند. بر همین اساس ابلاغ‌ شده فعلاً مرزها بسته است تا کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند خارج شوند و کشور عراق هم بتواند وضعیت حمل‌ونقلی خود را مدیریت کند.

کوثری+فر-اربعین

وی ادامه داد: برای ما تنها خروج زائران از کشور مهم نیست؛ بلکه خدمات حمل‌ونقلی و رفاه حال مسافران در خاک عراق هم حائز اهمیت است. بر همین اساس با هماهنگی که بین وزیر کشور با مسئولان عراق صورت گرفت، آن‌ها از ایران فرصتی خواستند تا با بستن مرزها بتوانند حمل‌ونقل از مرز به شهرهای زیارتی خود را هماهنگ و مدیریت کنند. بر همین اساس فعلاً تصمیم گرفته شد، محدودیت حضور زائران در مرز و شهرهای مرزی را داشته باشیم تا زمانی که کشور عراق شرایط حضور زائران را فراهم کند. اتفاقات اخیر عراق باعث شد که مرزها بسته شود و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تحت شعاع قرار بگیرد و ناچار مجبور شدیم به دلیل وجود مسائل امنیتی موکب دیرتر مستقر شوند. این مسائل دست‌ به‌ دست هم داد تا وسیله‌های نقلیه هم اجازه خروج نداشته باشند.

فعلاً برای سفر به عراق دست نگه‌دارید

کوثری فر تصریح کرد: با توجه به وقفه ۲ ساله با وجود کرونا، استقبال زیادی برای حضور در پیاده‌روی اربعین انجام شد خواهشی که از مردم داریم این است که افرادی که هنوز حرکت نکرده‌اند و تصمیم به رفتن دارند فعلاً سفر خود را به تعویق انداخته تا شرایط کشور عراق در بحث جابه‌جایی مسافران به شهرهای زیارتی فراهم شود و آن زمان ما بتوانیم با خیال آسوده خدمت‌رسانی به عزیزان و زائران داشته باشیم. اگر کشور عراق اجازه دهد ایران آمادگی لازم را برای کمک به این کشور دارد تا مشکلات حمل‌ونقل زائران برطرف شود.

وی در خصوص اینکه پیش‌بینی می‌شد امسال شاهد سیل عظیمی از زائران به کشور عراق باشیم. با این‌ وجود تمهیدات لازم انجام‌ نشده است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای این رویداد انجام‌شده است اما به این دلیل که ناگهان تعداد قابل توجهی از زائران به رقم توصیه هایی که انجام شد به سمت مرز حرکت کردند مشکلاتی به وجود آمد. البته این مشکل از سمت کشور ما نیست و ما تا پایانه‌های مرزی هیچ مشکلی نداریم اما نکته در اینجا است که وقتی پذیرش از سمت عراق وجود نداشته باشد و زائران نتوانند از کشور خارج شوند شاهد یک سری اتفاقات هستیم. برای ما سلامت زائران بسیار مهم است. نمی‌خواهیم به صورتی باشد که از مرز عبور کنند اما بحث حمل‌ونقل، مواد غذایی، گرمازدگی و اسکان فراهم نباشد و دچار اذیت و آزار شوند برای همین می‌گویم فعلاً دست نگه‌دارند و عجله‌ای برای سفر خود نداشته باشند تا آسیبی متحمل نشوند.

میزبان اصلی کشور عراق است

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: بخش کوچکی از هماهنگی زوار دست ما است بخش عمده آن به جهت میزبانی بر عهده کشور عراق است. باید بپذیریم ما داخل کشور عراق خیلی نمی‌توانیم دخالتی انجام دهیم و تنها می‌توانیم کمک‌حال آن‌ها باشیم. با توجه به حسن برقراری ارتباطی که بین ایران و عراق است رایزنی‌های زیادی در این مدت انجام‌شده است و امکاناتی که به ما اجازه دادند را فراهم کردیم. ما نسبت به تدابیری که کشور عراق در نظر می‌گیرد می‌توانیم قدم برداریم و کار را انجام دهیم و نه بیشتر.

پلیس مانع ورود خودروهای شخصی به شهرهای مرزی می‌شود

کوثری فر گفت: بخشی از مدیریت سفر برمی‌گردد به همراهی خود زائران، باید در این زمان کمک کنند تا برای آن‌ها مشکلی به وجود نیاید. از جانب استان‌ها و ستاد مرکزی تمهیداتی به وجود آمده که در شرایط ایمن سفر کنند اما متأسفانه باوجود بسته بودن مرزها و اعلام آن، شاهد این موضوع هستیم که افراد زیادی به سمت پایانه‌های مرزی درحرکت هستند. یکی از تمهیداتی که انجام‌شده است این بود که اتوبوس‌ها به سمت مرزها مسافر جابه‌جا نکنند اما خب به رقم تمام تذکرات بسیاری از افراد با ماشین‌های شخص خود راهی شده‌اند. در این صورت پلیس مجبور است مسیر را مسدود کند و اجازه ورود به شهرهای مرزی به افراد داده نشود. ما این محدودیت را اعمال کردیم تا آسیبی به زائران وارد نشود در ازدحام جمعیتی که در مرزها وجود دارد. بدون تردید به‌محض وجود شرایط مطلوب و اعلام کشور عراق برای میزبانی مناسب از زائران، اعلام خواهیم کرد و مرزها را به روی افراد باز می‌کنیم تا آن زمان زائران تأملی کنند و از قوانین سرپیچی نکنند.

اعطاء وام برای زائران کم درآمد

وی پیرامون اعطاء وام به زائران اربعین گفت: بخش قابل توجهی از زائران قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، رویکرد ستاد اربعین این بود که سفری سهل و ایمن و آسان برای زائران فراهم شود. متولیان هرکدام بسته به شرایط و امکاناتی که دارند برای تحقق این امر تلاش کردند که کمترین فشار به این قشر برای زیارت وارد شود. در این خصوص تصمیم گرفته شد تا به زائران وام اعطاء شود.

کوثری فر در پایان گفت: یکی از توصیه‌های ما به افراد از طرق مختلف این است که هر زمانی که تصمیم به برگشت دارند مرز انتخابی خود را اطلاع‌رسانی کنند و با توجه به این آمار ما بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را محیا کنیم. درخواست ما این است که افراد بازگشت سفر خود را مدیریت کنند و به زیارت خود سرعت ببخشند. الآن در زمان گرم عراق هستیم و با توجه به آب‌وهوای نامناسب بهتر است برای جلوگیری از گرمازدگی و مریضی به اتمام سفر خود سرعت بدهند و بازگشت خود را به‌روز اربعین موکول نکنند.