برای جلوگیری از بروز اثرات نامطلوب سلامتی مادر و کودک بهتر است اطلاعات کافی در مورد برخی از این مشکلات داشته باشید. بیماری‌هایی مانند سرخچه، ایدز و هرپس از مواردی هستند که انجام آزمایش TORCH را ضروری می‌کند. همراه این عارضه‌ها کودک می‌تواند دچار اختلال در ضربان قلب شده و یا با عفونت مادرزادی مواجه شود.

 

                    

Untitled

 

                 آزمایش TORCH چیست؟: alt text                                    

 

آزمایش TORCH چیست؟

آزمایش تورچ برای شناسایی چندین بیماری عفونی در دوران بارداری که می‌توانند موجب نقص مادرزادی در نوزادان و بروز بیماری در بزرگسالان شود، توسط پزشک معالج تجویز می‌شود. TORCH چیست؟ تورچ مخفف گروهی از چهار بیماری عفونی است که ممکن است باعث ایجاد بیماری در زنان باردار شود و بسته به مرحله بارداری که مادر به آن آلوده است، می‌تواند باعث بروز اختلال مادرزادی در نوزاد شود.

 آزمایش تورچ نوعی آزمایش غربالگری برای بررسی و شناسایی وجود هر یک از آنتی‌بادی‌های این عفونت‌ها است. در صورت تأیید وجود عفونت در بدن برای تشخیص دقیق‌تر نیاز است آزمایش‌های دیگری نیز انجام شود.

 

چرا آزمایش TORCH تجویز می‌شود؟

اگر زن حامله مشکوک به داشتن هر یک از عفونت‌های TORCH باشد، انجام آزمایش تورچ تجویز می‌شود.

۱. عفونت سرخچه در ۱۶ هفته اول بارداری می‌تواند خطرات عمده‌ای را برای جنین به همراه داشته باشد. پزشک با بررسی و ارزیابی ظاهر بالینی فرد نمی‌تواند تشخیص دهد که سرخچه دارد یا خیر. به همین علت اگر خانم بارداری دارای بثورات و یا سایر علائم این بیماری باشد برای او آزمایش تورچ تجویز می‌شود.

۲. زنان آلوده به توکسوپلاسما ممکن است علائمی مشابه با آنفولانزا داشته باشند که به راحتی از سایر بیماری‌ها قابل تشخیص نیستند. انجام آزمایش آنتی‌بادی به پزشک کمک می‌کند تا عفونتی را که ممکن است برای جنین خطرناک باشد را تشخیص دهد.

وجود این عفونت باعث وارد شدن آسیب به چشم یا سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این عارضه در اثر مصرف مواد خام آلوده مانند گوشت یا سبزیجات یا نوشیدن شیر‌های غیر پاستوریژه در بدن تشکیل می‌شود. در بسیاری از موارد این عفونت موجب سقط جنین یا بروز عارضه مادرزادی می‌شود.

۳. عفونت CMV از جمله اختلالات ویروسی انتقال یافته از مادر به جنین است. این مشکل در اوایل بارداری ممکن است با مشکلات عصبی برای کودک، تشنج، کاهش شنوایی، بیماری‌های چشم و تأخیر در رشد همراه باشد. علاوه بر این، بروز بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ذات‌الریه یا اختلالات خونی نیز در جنین قابل مشاهده است.

۴. عفونت ایجاد شده از ویروس هرپس که در بیشتر مواقع از طریق تماس دهانی یا تناسلی ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند در سراسر بدن نوزاد منتشر شود و به اندام‌های حیاتی او حمله کند. حتی در صورت درمان، نوزاد متولد شده با یک آسیب دائمی در سیستم عصبی مرکزی همراه است.

علاوه بر این، هرگاه نوزاد تازه متولد شده نشانه‌هایی از این عفونت‌ها را نشان دهد، آزمایش تورچ برای او تجویز می‌شود. برخی از این عفونت‌ها عبارت‌اند از:

  • اندازه کوچک نسبت به سن حاملگی
  • ناشنوایی
  • تشنج
  • نقص‌های قلبی مانند ضربان قلب نامنظم
  • بزرگ شدن کبد یا طحال
  • پایین بودن سطح پلاکت
  • زردی

 

تفسیر آزمایش TORCH چگونه انجام می‌گیرد؟

نتایج معمولاً به صورت مثبت یا منفی ارائه می‌شود که نشان دهنده وجود یا عدم وجود آنتی‌بادی‌های IgG و IgM برای هر یک از عوامل عفونی ( توکسوپلاسما، سرخچه، CMV وHSV ) است. وجود آنتی‌بادی‌های IgM در نوزاد نشان دهنده احتمال بالای عفونت است. آنتی‌بادی‌های IgM توسط مادر تولید شده و توانایی عبور از جفت را ندارد. در نتیجه وجود این آنتی‌بادی در آزمایش خون نشان دهنده عفونت فعال در بدن نوزاد است.

این درحالی است که وجود IgG و عدم وجود IgM در نوزاد به معنای انتقال غیر فعال آنتی‌بادی مادر به نوزاد است و عفونت فعالی در بدن او وجود ندارد. وجود آنتی‌بادی IgM در آزمایش خون زن باردار نشان دهنده عفونت جدید با ویروس یا انگل است. در برخی موارد این آنتی‌بادی می‌تواند به دلایل دیگری در بدن وجود داشته باشد. از طرفی آنتی‌بادی IgG در زن باردار ممکن است نشانه عفونت قبلی با یکی از این عوامل عفونی باشد.

پس از این آزمایش، دو هفته بعد نمونه خون دیگری گرفته می‌شود که می‌تواند سطح آنتی‌بادی را مقایسه کرد. چنانچه در آزمایش دوم آنتی‌بادی IgG افزایش یافته باشد، نشانه‌ای از عفونت اخیر با عامل عفونی است.

 

Untitled1

تفسیر آزمایش TORCH: alt text

 

بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش TORCH

انجام آزمایش تورچ می‌تواند در شناسایی بیماری‌های مختلف به پزشک معالج کمک کند. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. توکسوپلاسموز

۲. سرخچه

۳. سیتومگالوویروس یا CMV

۴. هرپس سیمپلکس

۵. آبله مرغان

۶. هپاتیت نوع B و C

۷. HIV

۸. سرخک

۹. اوریون

۱۰. سیفلیس

 

نکاتی که باید پیش از آزمایش TORCH در نظر بگیرید

آزمایش تورچ نیازی به آماده‌سازی خاصی ندارد. با این حال در صورت مشاهده هر گونه علائم از عفونت‌های TORCH باید به پزشک مراجعه کنید. برای انجام این آزمایش نیاز است نکات زیر را رعایت کنید:

۱. با توجه به اینکه یک نمونه‌گیری خون انجام می‌شود، در صورتی که آزمایش‌ها به صورت جداگانه انجام می‌شود نیازی به ناشتا بودن نیست. در غیر این صورت لازم است به مدت ۶ ساعت از قبل آزمایش هیچ وعده غذایی را مصرف نکنید.

۳. در صورت مصرف دارو‌های خاص حتماً آن را به اطلاع پزشک خود برسانید.

Untitled2

 

                                       TORCH در آزمایش خون:alt text

 

انجام آزمایش TORCH در منزل را به هومکا بسپارید!

انجام آزمایش تورچ در دوران بارداری به منظور جلوگیری از بروز عفونت‌های شایع و مشکلات حاد در مادر و کودک ضروری است. برای این کار شما می‌توانید از خدمات سامانه آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران یا شهرهای کرج، قزوین، شیراز، رشت، مشهد، تبریز، اصفهان و اهواز است که علاوه بر آن انجام آزمایش خون در قم نیز به آن‌ها اضافه شده است. این سامانه تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را تحت حمایت خود قرار داده است.

شما می‌توانید از طریق مراجعه به سایت www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ ضمن دریافت مشاوره از کارشناسان ما درخواست خود را ثبت کنید و از خدمات آزمایش در منزل هومکا بهره‌مند شوید.