به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی سازمان اتکا، دلاوری در مراسم افتتاحیه جشنواره صنایع غذایی این سازمان افزود: امنیت غذایی از محورهای ماموریتی سازمان اتکا است و بخش صنایع غذایی یکی از حلقه های تحقق امنیت غذایی در سطح نیروهای مسلح است. 

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی یعنی اینکه غذا در دسترس باشد، سلامت باشد، قابل تامین و پایدار باشد، اظهار کرد: ازجمله راهبردهایی که در حوزه تحقیقات و نوآوری در بحث صنعت غذایی پیش بینی کردیم توسعه محصولات جدید و ایجاد تنوع در محصولات صنایع غذایی است.

مدیرمرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا بیان کرد: ما فروشگاه داریم که خیلی از شرکت ها ندارند و نمی توانند محصولات خود را عرضه کنند، در حالی که ما چنین امکانی را در سطح سازمان داریم و باید بتوانیم در بخش تنوعی بخشی و تولید محصولات بیش از پیش فعال باشیم و بتوانیم قفسه های فروشگاه را با محصولات متنوع و با کیفیت پر کنیم.

دلاوری افزود: توسعه محصولات سلامت محور و فراسودمند محور دیگری است که روی آن تمرکز کرده ایم. 

او گفت: اگر ما بتوانیم روی محصولات سلامت محور کارکنیم در واقع سلامت جامعه و نیروهای مسلح را تضمین کرده ایم.

مدیرمرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین در بخش بسته بندی موضوعی است که در سازمان اتکا کمتر به آن پرداخته ایم، عنوان کرد: در یکسال اخیر به تنوع بسته بندی، جذابیت، کارکرد، خلاقیت و فناوری هایی که برای افزایش ماندگاری و کیفیت محصول هست توجه بیشتری داشتیم.

دلاوری با اشاره به اینکه استفاده از ضایعات و محصولات میانی و استخراج ماده موثر یکی از موضوعات و محورهایی است که داریم به آن می پردازیم، افزود: استخراج این ماده موثرها در صنایع غذایی یا قند ممکن است ارزشی که ایجاد می کند از محصول اصلی بیشتر باشد. 

وی عنوان کرد: ضرورت استفاده از شبکه علمی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و درسازمان اتکا شرایط  جذب و نگهداری نخبگان، پژوهشگران و اساتید محدودیت داریم و باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از ظرفیت علمی کشور استفاده کنیم. 

مدیرمرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا با تاکید براینکه ما باید به عنوان صنعت در کنار دانشگاه قرار بگیریم تا اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد، گفت: ما نباید از دانشگاه کناره گیری کنیم و جریان تعاملی بلند مدت با دانشگاه ها و مراکز علمی می تواند تضمین کننده پویایی صنعت و کسب و کار باشد.

دکتر دلاوری افزود: اگر بخواهیم رقابت کنیم باید به نوآوری و ایجاد محصول جدید، علم و دانش توجه کنیم و جریان همکاری را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: رویدادی با همکاری چند شرکت و صندوق توسعه و نوآوری پیش بینی شده که نیازها و مسائل صنعت غذایی را شناسایی کرده و از شرکت های دانش بنیان و نخبگان کشور دعوت کردیم تا برای پاسخ دهی به نیازها همکاری کنند.

مدیرمرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا با بیان اینکه نظام مسائل اهمیت بسزایی دارد و باید مساله و مشکل را شناسایی کنیم، گفت: با این اقدام می توانیم برای ایجاد اقتصاد و بهره وری راهکار ارائه کنیم.

دکتر دلاوری با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت نخبگان کشوری کارخانجات نوآوری را پیش بینی کردیم، اعلام کرد: کارخانه نوآوری روغن زیتون در گنجه رودبار را ایجاد کردیم و با دانشگاه گیلان مذاکره اولیه انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه این مراکز می توانند تضمین کننده جریان نوآوری باشند تا بتوانیم تا به چرخه تجاری سازی وارد شویم، گفت: برای حمایت از پژوهشگران و نوآوران دستورالعمل¬ ها و مشوق هایی خوبی پیش بینی شده تا تعداد محققان و علاقه مندان به فعالیت در این حوزه افزایش یابد.