به گزارش اکونا پرس،

در پی بارش‌های روزهای گذشته در کشور که در نقاط سردسیر به‌صورت برف و در سایر نقاط به‌صورت باران بوده است،صادق ضیاییان،درباره اینکه آیا حجم این بارش‌ها جبران‌کننده خشکسالی و کم‌بارشی فصل پاییز است یا نه؟ اظهار کرد: حجم این بارش‌ها قابل توجه و بسیار مفید است اما رفع خشکسالی یا جبران کم‌بارشی پاییز را جبران نمی‌کند. در برخی نقاط کشور همچون زاگرس که بارندگی مناسب‌تری داشتند این بارش‌ها مفیدتر واقع شد. در محدوده زاگرس طی فصل پاییز اگرچه بارش‌ها مناسب نبود، اما وضعیت نامناسبی هم نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به کم‌بارشی فصل پاییز در نیمه‌شمالی کشور، می‌توان اظهار کرد که تا روز ۲۷ آذر حدود ۳۹ درصد کاهش بارش طی فصل پاییز در نیمه شمالی کشور داشته‌ایم. این کم‌بارشی‌ها در فصل پاییز به‌ قدری زیاد بود که در استان تهران حدود ۷۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: اگرچه این بارش‌ها مفید است، اما نمی‌تواند خشکسالی را جبران کند به‌ویژه در مناطق شمالی که به میزان قابل توجهی بارندگی داشتند.

وی ادامه داد: از روز ۲۹ آذر حدود ۳۹ درصد کم‌بارشی در کشور ثبت شد که بارش‌ روزهای اخیر این میزان را به ۳۱ درصد کاهش داد و توانست حدود ۸ درصد به لحاظ بارندگی وضعیت بارش را در کشور بهتر کند. طی هفت روز گذشته متوسط بارش کشور حدود ۷.۴ میلیمتر بود . میانگین‌بارش‌های بلندمدت در این بازه زمانی حدود ۵.۶ میلیمتر بود؛ بنابراین بارش‌های این هفت روز چیزی حدود ۱.۸ میلیمتر بیشتر از میانگین بلندمدت بوده است.

ضیاییان همچنین درباره کاهش دما و برودت هوا در کشور اظهار کرد: تا اواخر هفته شاهد کاهش دما بین ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد خواهیم بود و با توجه به اینکه برخی از استان‌ها دمایی نزدیک به صفر دارند، دمای زیر صفر را تجربه خواهند کرد.

وی در پایان با تاکید بر تداوم برودت هوا تا اواخر هفته، تصریح کرد: این شرایط جوی در استان‌هایی همچون غرب اصفهان، چهار محال و بختیاری، شمال استان فارس، بخش‌های از غرب کرمان، خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود./ایسنا