برای بدست آوردن سود حاصل از تولید رابیتز باید هزینه نهایی راه‌اندازی خط تولید و ساخت و همچنین مواد اولیه مانند ورق گالوانیزه را از درآمد ناخالص حاصل از فروش راویز کسر کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید رابیتس

قبل از بررسی تجهیزات و دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به کار رفته در خط ساخت راویز نیاز است بدانیم که رابیتس طی چه فرایندی ساخته می‌شود.

در کارگاه و کارخانه تولیدی ابتدا ورق های فلزی که در ایران عمدتا فولاد گالوانیزه هستند در ابعاد و اندازه‌های مشخص برش خورده، سپس این ورق آهنی گالوانیزه در دستگاه پرس، تحت فشار زیاد پهن و نازک می‌گردد. در ادامه به‌وسیله دستگاهی دیگر در آنها شکاف‌های ریز با الگوهای خاص ایجاد شده و به‌طور همزمان تحت انبساط و کشش قرار می‌گیرد و محصول نهایی رابیتس گالوانیزه که ورقی مشبک و توری شکل است ساخته می‌شود.

خط تولید راویز که در حدود 10متر طول دارد شامل دستگاه‌ها و تجهیزات زیر است:

دستگاه تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک plc؛ برای کنترل کلیه فرایند خط تولید وساخت رابیتس

دستگاه رول به رول و نوار بر و رول جم کن برای باز کردن رول ورق فولادی گالوانیزه، برش آن بصورت نوارهایی با عرض مشخص و قرار دادن آن در مسیر خط ساخت است.

 دستگاه پرس و پانچ؛ ورق آهنی ضد زنگ را تحت فشار قرار داده و پهن و مسطح می‌کند و در آن با توجه به الگوهای برنامه ریزی شده شکاه و سوراخ‌هایی ایجاد می‌کند.

 دستگاه کشش؛ ورق رابیتس سوراخ‌شده در این دستگاه تحت کشش قرار گرفته و منبسط می‌شود و سوراخ‌های ایجاد شده تحت کشش به صورت چشمه ‌های توری ایجاد می‌گردند.

جرثقیل، قیچی و گیوتین برش صنعتی، تجهیزات مربوط به کنترل کیفی محصول تولیدی، کمپرسور هزار لیتری، تابلو برق ویک عدد قالب یدکی تمام اتوماتیک نیز جز سایر وسایل مورد نیاز برای ساخت راویز ساختمانی هستند.

هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه تولید رابیتس از موارد مهمی است که در طرح توجیهی این پروژه باید بررسی گردد.این سرمایه اولیه و در گردش شامل خرید زمین و ملک برای احداث کارخانه و کارگاه، خرید تجهیزات و وسایل ریز و درشت که در پروسه تولید مورد نیاز است، هزینه خرید مواد اولیه تولید، برآورد هزینه و نرخ دستمزد نیروی کار انسانی، هزینه مربوط به بسته بندی محصول، انبارداری و حمل و نقل و البته هزینه مربوط به تبلیغات و فروش محصول رابیتز می‌باشد. در واقع کل هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس تقسیم بر قسمت‌های کوچکتری مانند:

خرید یا اجاره ملک برای پروژه

هزینه خرید تجهیزات شامل دستگاه، ابزارآلات و غیره

نرخ روزانه مواد اولیه

هزینه دستمزد نیروی کار

هزینه بسته‌بندی

انبارداری

ارسال  بار

بررسی مالیات(برای تعیین سود خالص)

برای بررسی هر یک از موارد بالا که در نهایت هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس یا هزینه راه اندازی خط تولید راویز را مشخص می‌نماید بهتر است از تولیدی‌هایی که هم اکنون در حال فعالیت هستند مشاوره بگیرید، تحقیقات میدانی و مشاوره عملی تا حدود بسیاری در انتخاب تصمیم درست به شما کمک می‌کند. بدین منظور کافیست تولیدی ها را با جست و جو کردن بییابید و با آن‌ها قرار ملاقات تنظیم نمایید.

قیمت و خرید دستگاه تولید رابیتس

با وجود اینترنت، برای خرید خط تولید رابیتس دست دوم و نو و یا استعلام قیمت دستگاه‌ها و تجهیزات با اندکی جستجو و تحقیق به راحتی می‌توان فروشندگان و تامین‌کنندگان آن را پیدا کرد. به رغم واردات قطعات و دستگاه‌ها، اکثر این تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید راویز در داخل کشور تولید می‌شوند که می‌توان مستقیما با کارخانه تولید آنها تماس گرفت و از قیمت و هزینه‌ها آگاهی پیدا کرد.

بررسی سود احداث کارگاه و راه اندازی خط تولید رابیتس

هدف از راه‌اندازی کارخانه و احداث خط تولید برای هر محصول، کسب درآمد و سود می‌باشد. بنابراین به حداقل رساندن هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس در به‌صرفه‌ترین حالت ممکن می‌تواند بهره‌وری را به بالاترین حد ممکن برساند. بدون سودآوری هیچ کسب و کاری راه نمی‌افتد و در صورت راه‌اندازی دوامی نخواهد داشت. این مقوله برای هر فعالیت اقتصادی دیگر همچون تولید راویز نیز صادق است.

Untitled1

برای محاسبه و بررسی سوداوری خط تولید رابیتس ساختمانی نیاز به مطالعات اساسی در بازار خارج و داخل و سطح جامعه در مورد میزان عرضه و تقاضای محصول، قیمت مواد اولیه و قیمت محصول نهایی راویز، بررسی فروشندگان، تولیدکنندگان و سایر رقبای داخلی و خارجی، قیمت رابیتس صادراتی و مواردی از این دست می‌باشد.

بررسی عرضه و تقاضا راویز ساختمانی

در مقوله راویز به دلیل کاربرد روزافزون آن در موارد ساختمانی، علی‌الخصوص در راویزکاری سقف ساختمان، رابیتس‌کاری سقف آشپزخانه و پذیرایی، استفاده راویز در دکوراسیون، کاربرد آن در دیوارها جهت چسبندگی و ایجاد مقاومت در بستر گچ و بتن و کاربرد در مجسمه سازی و ایجاد نماهای زیبا و هنری، ما از بابت تقاضا تقریبا خرید مطمئن هستیم.

مواد اولیه تولید رابیتز

در مبحث مواد اولیه مورد استفاده در تولید رابیس، خوشبختانه ایران یکی از کشورهای تولید کننده آهن و فولاد در منطقه می‌باشد و این  موضوع دلگرمی بزرگی برای تولیدکنندگان داخل کشور می‌باشد.

به طور کلی تولید رابیتس همیشه سودآور بوده است و این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران زیادی به این حوزه ورود کنند و طبعا این مورد باعث افزایش رقابت در فروش این محصول خواهد شد. به همین دلیل قیمت فروش رابیتس در بازار آهن بسیار رقابتی خواهد بود.

قیمت توری رابیتز در داخل کشور

به دلیل تولید رابیتس با استفاده از ورق‌های گالوانیزه، قیمت این محصول به شکل مستقیم به قیمت ورق وابسته است. قیمت ورق‌های فولادی نیز به صورت روزانه بر اساس عوامل مختلفی تغییر یافته و این عوامل بر نرخ نهایی رابیتس نیز تاثیرگذار است. بنابراین موضوعی که می‌بایست بررسی شود عوامل موثر بر هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس است، بدین ترتیب صرفه اقتصادی این موضوع تا حدودی مشخص خواهد شد.

Untitled2

در ملاحظه‌ای دیگر، قیمت رابیتس بر اساس اوزان گوناگون توفیر دارد. تعداد ستون‌های اعمال شده بین پیمانه‌های خالی، عامل اصلی قیمت این محصول نیست. به‌طور مثال ممکن است وزن ۹ ستون فوق سنگین بیش‌تر از ورق 13 سبک باشد. پس این ضخامت ورق هاست که تعیین‌کننده است. با این حال، باور غلطی که بین مردم جا افتاده این که ورق یا رول ۱۳ ستون از ۹ ستونی بهتر است.

سود فروش و صادرات رابیتس

 یکی از نکات مهم در بررسی سود راه‌اندازی خط تولید رابیتس که نیاز است در نظر بگیریم بحث صادرات است.

با توجه به قرار گرفتن ایران در بین کشورهای در حال توسعه همچون عراق، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان و غیره، و قیمت ارزان ورق آهن و فولادی در بازار داخلی و تفاوت نرخ ارز  باعث شده ایران به یکی از قطب‌های صادرات راویز تبدیل شود. بنابراین هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود که می‌توان بر روی آن برنامه ریزی کرد. فروش رابیتس صادراتی به نسبت قیمت داخلی این محصول از سود قابل قبولی برخوردار است.

مطلب از: فولاد توفیقی