مهرداد ابراهیمیان- آرمان کودک دبستانی خطاب به مادر بزرگ خود: مامانی قول میدی اگر چرخ خیاطی ات را یک میلیارد فروختی به من ده میلیون تومان پول بدهی !

دایی آرمان: میگویند داخل چرخ خیاطی قدیمی مارشال دو کله جیوه قرمز وجود داره که هر گرمش ده میلیارد تومان قیمت داره !!!!!

مادر آرمان: نخیر چرخ خیاطی که فروش رفت برای خود مامانی یک سپرده باز می کنیم حالشو ببره

پدر آرمان: به نظر من صبر کنید تا ته قیمتش دربیاد گرون تر بفروشید

خاله آرمان: مامان شکوه هم یک چرخ خیاطی قدیمی سینجر داره به نظر شما اونم جیوه قرمز داره ؟

پدر بزرگ آرمان: ای خوش خیال ها

مادر بزرگ آرمان: مادر جان 60ساله این چرخ خیاطی عصای دست منه چرا باید بفروشمش ؟

معلوم نیست شایعه  وجود "جیوه قرمز" در چرخ های دو کله مارشال قدیمی در ایران  از چه زمانی و از کدام شبکه اجتماعی شروع شد و تبش بالا گرفت . ولی جستجو در شبکه "دیوار" مرکز فروش اجناس دست دوم و خیلی چیز های دیگر  نشان می دهد که طی سه هفته پیش اولین آگهی های حیرت آور فروش چرخ خیاطی قدیمی با قیمت های میلیاردی و چند صد میلیونی تقریبا از چهار هفته پیش آغاز شده و هم اکنون تا حداکثر چند صد میلیون و حداقل چند صد هزار تومان کاهش یافته است  .

چرخ خیاطی میلیاردی

وبعد از تعطیلات 22 بهمن هنوز بیش از 70 آگهی فروش چرخ خیاطی قدیمی با برند های مختلف : مارشال ، سینجر ومرسده  ...... با حداکثر قیمت 350میلیون و حداقل 100هزار تومان وجود دارد و از قیمت های نجومی یک میلیارد و 500میلیون تومان هم خبری نیست ولی شایعه قیمت گران چرخ خیاطی هنوز در سطح شهر می پیچد و هستند نوه ها و فرزندانی که رویای پولدار شدن یکشبه با چرخ خیاطی مادر بزرگ را در سر می پرورانند .

کارشناسان معتقدند در بستر شایعه معمولا کلاهبرداری توسط فرصت طلبان افزایش می یابد به ویژه در هنگام فروش اجناس عتیقه و قدیمی که قیمت گذاری واقعی و کارشناسی آنها به جهت تنوع کیفی و کمی و همچنین تشخیص عامل قدمت آنها مشکل است .

معمولا شکارچیان  کلاهبردار ابتدا از راسنه های غیر رسمی شایعه پراکنی میکنند و سپس شکار های خود را از بین افراد عادب جامعه که دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز ندارند انتخاب و بسته به قدرت مالی و ساده لوحی فرد با نشان دادن در باغ سبز رویا هایی که تا کنون به حقیقت نپیوسته، از او کلاهبرداری می کنند.

سابقه برون مرزی شایعه

چندی پیش رسانه بی بی سی از داغ شدن یک شایعه عجیب در عربستان گزارش داد؛ شایعه ای که با داغ شدن آن سعودی ها برای خرید و فروش چرخ خیاطی قدیمی با برند سینگر با این باور که ممکن است دارای جیوه قرمز باشند، هجوم بردند.

مردم در عربستان سعودی بر این باور بودند که در صورت اثبات وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی ارزش آن به بیش از ۵۰ هزار دلار تقریبا ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان می رسد.

اکنون شایعه ای مشابه در فضای مجازی ایران داغ شده با این تفاوت که چرخ خیاطی مارشال دارای ماده ارزشمند جیوه قرمز است و در این میان شهروندان آگهی های فروش این مدل چرخ خیاطی را با قیمت های نجومی نیز ثبت کرده اند.

عجیب تر اینکه بر اساس شایعات منتشره در فضای مجازی، اگر گوشی تلفن همراه خود را به سمت سوزن چرخ خیاطی که حاوی جیوه قرمز است نگه دارید، سیگنال خود را از دست خواهید داد!

باز هم پای روس ها در میان است

جیوه قرمز به انگلیسیRed Mercury ، ماده ای ساختگی و دروغین با ترکیب شیمیایی نامشخص است که کلاهبرداران متعددی عمدتا روسی، مدعی کاربرد آن در ساخت بمب هسته ای شده اند.

به علت محرمانه بودن اسناد ساخت سلاح های هسته ای رد ادعای استفاده از جیوه قرمز در تسلیحات هسته ای سخت است اما بر اساس متون علمی موجود، این ماده هیچ کاربرد خاصی برای ساخت سلاح اتمی ندارند و مواد شیمیایی رایج و در دسترس عموم است. گفتنی است، سال ۲۰۰۴ و پس از دستگیری سه مرد در انگلیس به اتهام اینکه قصد خرید یک کیلوگرم جیوه قرمز به قیمت ۹۰۰ هزار پوند را داشتند، آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای صادر کرد و ادعاهای واقعی بودن این ماده را رد کرد.

در دهه نود در منطقه اورال ، یک شرکت روسی در نامه‌ای به بوریس یلتسین، رئیس‌جمهور آن زمان خواستار اجازه فروش جیوه سرخ برای جبران بخشی از گرفتاری‌های مالی روسیه شد و اجازه فروش ۹ تن از آن در ۳ سال پذیرفته شد.

جیوه تقلبی قرمز برای فروش در سراسر اروپا و خاورمیانه توسط بازرگانان روسی عرضه شد، آنها خریداران زیادی پیدا کردند که تقریباً هر چیزی برای آن پرداخت می‌کردند، حتی اگر نمی‌دانستند چه چیزی است.

قیمت درخواستی جیوه قرمز از ۱۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم متغیر بود. گاهی این ماده پرتودهی می‌شود یا در کانتینرهایی با نمادهای رادیواکتیو حمل می‌شود تا شاید خریداران بالقوه ارزش استراتژیک آن را درک کنند و فریب بخورند. اما نمونه‌های ضبط شده توسط پلیس فقط حاوی اکسید جیوه (II)، یدید جیوه (II) یا جیوه مخلوط شده با رنگ قرمز بود - موادی که به سختی مورد توجه سازندگان سلاح قرار می‌گیرد.

پس از دستگیری سه مرد در بریتانیا در سپتامبر ۲۰۰۴، به ظن اینکه قصد خرید یک کیلوگرم جیوه قرمز به قیمت ۹۰۰۰۰۰ پوند را داشتند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه ای صادر کرد و ادعاهای واقعی بودن این ماده را توسط سخنگوی خود رد کرد. قوه قضاییه بریتانیا این سه مرد را در ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی از اتهام نقش داشتن در تروریسم تبرئه کرد.

در سینما، رسانه و ادبیات نیز  از جیوه قرمز در رسانه‌ها و روایت‌های داستانی زیادی، از جمله فیلمی با همین نام، سخن به میان آمده‌ است .

هشدار پلیس فتا

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی کسانی از مسوولان فرماندهی پلیس فتا اظهار کرد: پیامی با موضوع «توی این چرخ‌خیاطی‌های خیلی قدیمی ماده‌ای است به اسم جیوه قرمز که هر گرمش ۱۰ میلیارد تومان قیمت داره این جیوه برای تسلیحات اتمی کاربرد داره و خیلی سمی و خطرناک… این ماده بجز چرخ خیاطی، توی بعضی یخچال و تلویزیون و وسایل برقی بالای ۵۰، ۶۰ سال پیشم موجوده» در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است و متأسفانه این خبر موجب تشویش اذهان عمومی در میان کاربران فضای سایبری شده و این احتمال وجود دارد این موضوع دست‌مایه کلاه‌برداری افراد سودجو قرار بگیرد.

وی افزود: انتشار آگهی جعلی مبنی فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب باقیمت پایین ازجمله مواردی است که می‌تواند برای کلاه‌برداری مورداستفاده قرار بگیرد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه تصریح کرد: داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی بوده که هر از چند گاهی با عنوانی چون وجود در لانه خفاش یا چرخ‌خیاطی‌های قدیمی و مومیایی‌های مصر باستان منتشر می‌شود اما نکته اصلی این است که چنین ماده‌ای اصلاً وجود خارجی ندارد.

کسانی بیان کرد: اخبار جعلی، اخباری هستند که‌موجی از ناامنی روانی در بین کاربران فضای سایبری و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را رقم می‌زنند و افرادی که این شایعات را ایجاد می‌کنند با نیات مختلف ازجمله افزایش بازدید صفحه یا تخریب رقیب موردنظر یا تشویش اذهان عمومی و غیره اقدام به نشر اخبار کذب و جعلی می‌کنند.

وی اعلام کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و موارد مشکوک را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و یا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع: روزنامه روزگارما