حرارت و گرمای آن زندگی پخش و حیات بخش است. طبق یافته های دانشمندان و تاریخ شناسان، حدود 400 هزار سال پیش اولین بار آتش را مهار کردند و بدین ترتیب توانایی انسان جهت پختن غذا و گرم کردن خود شروع شد. در ادامه می خواهیم درمورد کپسول آتش نشانی با شما صحبت کنیم. کپسول آتش نشانی یک محفظه فولادی برای مهار آتش است. در نتیجه شما باید با این کپسول ها بیشتر آشنا شوید تا هنگام آتش سوزی بتوانند از آن ها استفاده کنند و از جان خود و اطرافیانشان محافظت کنند. 

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی محفظه ای فولادی و قابل حمل است که مقدار مشخصی ماده خاموش کننده آتش درون آن قرار دارد. ماده درون این محفظه با فشردن اهرم آن به بیرون هدایت می شود. این مواد معمولا از آب، گاز دی اکسید کربن، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیم و یا فوم خاموش کننده به عنوان عامل خاموش کننده آتش مورد استفاده قرار می گیرد. 

گاز دی اکسید کربن با فشار خود از محفظه فولادی یا کپسول خارج می شود اما گاز نیتروژن سه مورد دیگر را به بیرون پرتاب می کند. به این معناست که گاز نیتروژن با فشار زیادی در کنار عامل خاموش کننده وارد کپسول شده و هنگام باز شدن راه خروج توسط فشردن اهرم، عامل خاموش کننده با فشار به بیرون هدایت می شود. از لخاظ خاموش کننده 4 نوع کپسول آتش نشانی داریم که یک کاربرد خاصی دارند. در ادامه این انواع را برای شما شرح می دهیم. 

1-کپسول آتش نشانی پودر و گاز

معروف ترین و پر طرفدار ترین نوع کپسول آتش نشانی، پودر و گاز است که به آن پودری نیز گفته می شود. این نوع کپسو آتش نشانی دارای بی کربنات پتاسیم است که به همراه گاز بی اثر نیتروژن فشار زیاد درون یک یک سیلندر قرار داده شده است. هنگامی که اهرم فشرده می شود، پودر فشرده و چگال به سوی چسم در حال سوختن پرتاب شده و روی آن می نشیند. سپس نمی گذارد اکسیژن به آتش برسد و آتش را خاموش می کند.  البته حجم آتش در شرایط مختلف و بر اساس جسم در حال سوختن متفاوت بوده و در نتیجه مقدار پودر هاموش کننده هم باید به همان میزان باشد. در نتیجه کپسول  کپسول به اندازه های مختلفی ساخته می شوند. این اندازه ها در 10 سایز مختلف هستند که شامل 1، 2، 3، 4، 6، 9، 12، 25، 50 و 75 کیلویی می شوند. منظور از این اعداد، وزن پودری است که در کپسول داخل کپسول بوده و اندازه سیلندر به اندازه حجم پودر در نظر گرفته شده است. 

لازم به ذکر است که این سایز ها جهانی بوده و به عنوان مثال کپسول آتش نشانی پودر کاز 11 کیلویی تولید نشده و حتی به صورت سفارشی نیز طراحی نمی شود. از کپسول پودر و گاز 1 کیلویی تا 12 کیلویی وزن و حجم زیادی نداشته و با کمک یک فرد بالغ می توان آن را حمل کرد. اما در خصوص سه سایز آخر باید بگوییم که کپسول های آتش نشانی 25 کیلویی، 50 کیلویی و 75 کیلویی این موضوع متفاوت است. چرا که این سه سایز بسیار سنگین و حجم هستند و نمی توان آن ها را به راحتی حمل کرد. این نوع کپسول ها درواقع روی یک ارابه چرخدار نصب و حمل می شوند. 

-کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

دومین نوع کپسول آتش نشانی پرطرفدار دی اکسید کربن است که پودری داخل آن وجود ندارد و این دی اکسید کربن است که آتش را خاموش می کند. بدین صورت که این گاز با فشار 150 بار در یک سیلندر فولادی جای داده شده و با فشردن اهرم خروج، این گاز به سمت جسم در حال سوخت پرتاب شده و آتش را خاموش می کند. اندازه های این نوع کپسول ها شامل 2، 3، 4، 6، 9، 12 و 30 کیلویی می شوند. از این کپسول برای آتش سوزی های ناشی از نوسانات برقی استفاده می شود. 

کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول بعدی در حقیقت ساده ترین کپسول آتش نشانی از نظر ماده اطفا کننده حریق محسوب می شود. همانطور که می دانید نقطه مقابل آتش، آب است و در بسیاری از مواقع جهت خاموش کردن آتش های کوچک مانند کباب، آب روی ذغال های مشتعل از آب استفاده می شود. مانند کپسول پودری، آب به همراه نیتروژن با فشار داخل یک کپسول فولادی قرار داشته و هنگامی که اهرم خروج فشرده می شود، گاز به آب نیرو وارد می کند و آب با فشار به بیرون پرتاب می شود. این کپسول ها تنها دارای سایز های 6، 9، 12، 25 و 50 کیلویی عرضه می شوند. 

-کپسول آتش نشانی فوم یا کف

چهامین نوع کپسول با پاشیدن فوم آتش نشانی روی آتش، باعث خاموش شدن آن می شود. بدین ترتیب فوم روی آتش ریخته شده و لایه ای پتو مانند روی آن ایجاد می کند و با حذف اکسیژن از مثلث احتراق، آتش را خاموش می کند. 

البته این نوع کپسول توسط عموم فراد مورد استفاده قراره نگرفته و معمولا آتش نشان ها یا پرسنل آتش نشانی موسسات و کارخانجات از آن ها استفاده می کنند. 

کلاس های مختلف آتش بر حسب ماده سوختنی

بر اساس تقسیم بندی، 6 کلاس مختلف آتش بر اساس ماده سوختنی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

-کلاس A آتش ناشی از سوختن مواد جامد معدنی همچون کاغذ و چوب می باشد. -کلاس  B آتش ناشی از سوختن مایعات قابل اشتغال مانند روغن، گریس، الکل و نفتی می باشد. -کلاس C آتش ناشی از سوختن گاز ها است. -کلاس D آتش ناشی از سوختن فلزات قابل اشتغال همچون سدیم و پتاسیم می باشد.-کلاس E  آتش ناشی از اتصالات برقی است. -کلاس F آتش ناشی از چربی های غذایی می باشد.

بر اساس این 6 نوع پودر خاموش کننده هر کدام مخصوص خاموش کردن یک گروه از آتش های مذکور هستند. روی بدنه کپسول آتش نشانی پودر و گاز نیز کلاس پودر خاموش کننده داخل کپسول ذکر می شود که همیشه شامل 2 یا 3 گروه می رود.

https://www.kapsool125.com/categories/16-fire-extinguishe