به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، یوسف نوری در نشستی با گروه‌های جهادی حوزه امور تربیتی که در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار و از شبکه شاد نیز به صورت مستقیم پخش شد اظهار کرد: تربیت تکلیف خانواده است و به دلیل اینکه خانواده عموما از تربیت که مقوله تخصصی است ناتوان است در حلقه بعدی امر تربیت به دولت‌ها و به تبع آن نظام تعلیم و تربیت واگذار می‌شود، لذا تکلیف دولت‌هاست که ظرف و بستر تعلیم و تربیت را فراهم کند. 

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت مهمترین بستر اعمال حکمرانی است که باید به آن توجه شود.

بوروکراسی در آموزش و پرورش گسترده است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدارس تحولی گفت: اقداماتی در حال انجام است تا اجتماع مدارس تحولی را بعد از ماه مبارک رمضان داشته باشیم و از مدارس تحولی برتر تقدیر شده و به عنوان الگو معرفی شوند و به جامعه تسری یابند. کاری که ما باید در حلقه‌های میانی انجام دهیم تغییر رویکردهاست. بوروکراسی در آموزش و پرورش گسترده است. نظام دیوان سالاری مانعی برای ارتباط دولت با مردم است. با ورود دولت سیزدهم این ساختارها به تدریج در حال شکسته شدن است. باید رویکردها را تغییر داد که نیازمند کار فرهنگی است.

نوری ادامه داد: چند مرتبه پیش آمده است که به مدرسه خیرساز رفته‌ام که آن را افتتاح کنم اما خود خیّر را دعوت نکرده‌اند. من خودم تا با آن خیر و یا نماینده‌اش تلفنی اجازه نگرفته‌ام، مدرسه را افتتاح نکرده‌ام. عدم توجه به اینها وجود دارد، نه در همه جا، بلکه در برخی جاها وجود دارد که البته تعدادش زیاد نیست. 

وی با بیان اینکه در حوزه تربیتی درها باز شده‌اند گفت: ما نظام آموزش و پرورشی را تحویل گرفتیم که اجازه نمی‌دادند اولیاء داخل مدرسه بیایند. منظور اینکه بیایند در کلاس درس و بتوانند حضور داشته باشند. چرا در اتفاقات اخیر رخ داده همه اولیاء نگرانند؟ چون حاصل عمرشان است. باید به این حد برسیم که در هرکلاس درس یک صندلی رنگی باشد که اولیاء بیایند بنشینند و از تجاربشان استفاده شود و مردمی سازی در این حد محقق شود، نه اینکه فقط برویم یک گروهی تشکیل بدهیم. 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد سازماندهی را باید توسط خود اولیاء و دانش‌آموزان انجام دهیم. ما باید طرح‌ها و الگوهای تربیتی داشته باشیم و مردم را برای طرح‌هایمان مجاب کنیم. کار سختی است اما درها باز شده‌اند و شما گروه‌های جهادی می‌توانید به کمک ما بیایید و ما هم خدمت شما باشیم. این یک مسئولیت واحد است. باید اولیاء را به سمت تحرک و مشارکت ببریم.

نوری افزود: آموزش‌های حین خدمت و ضمن خدمت به نتایج خوبی در دنیا رسیده، در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان مشکلاتی در این باره وجود داشت که اقداماتی برای ارتقای مهارت در دانشجومعلمان در حال انجام است و تا دانشجویی شش مهارت در ساحت‌های تربیتی را نداشته باشد نمی تواند وارد سیستم تعلیم و تربیت شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که می‌خواهد انسان تربیت کند اما متاسفانه همانند نهادهای دیگر دیده شده است گفت: باید کار را با منطق درستش پیش ببریم. خانواده و نهادهای مردمی از نظر ما بسیار مهم هستند. شما گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی کار را به خوبی پیش می‌برید و موفق هم هستید اما مدارس ما نیازمند کار بسیاری هستند و اهداف ما محقق نمی‌شوند مگر با کمک خود مردم. باید نظام ارزشیابی دانش‌آموزان ما به نظام ارزشیابی شش ساحتی تبدیل شود که در دستورکار معاونت پرورشی و مرکز سنجش قرار دارد و در حال نوشتن طرحی هستند که چه طور کارنامه‌ای به دانش‌آموز بدهیم که هر شش ساحت تربیتی را در خود داشته باشد که لازمه‌اش هم آموزش معلم و هم تنظیم کتاب درسی بر این اساس است.