به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرسول پورعباس با حضور در برنامه صف اول تلویزیون به تشریح جزئیات نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و همچنین برنامه‌های آتی سازمان  سنجش در خصوص این آزمون پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبان در دو نوبت می توانند در کنکور امسال شرکت کنند و نمره ای که داوطلب کسب می کند تا دو سال اعتبار دارد. در واقع بالاترین نمره کل برای پذیرش ملاک قرار می گیرد و بررسی های آماری ما در آزمون نوبت اول نشان داد اغلب داوطلبان برای محک زدن خود در آزمون شرکت کرده بودند و در نوبت دوم آزمون داوطلبان بیشتری شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در هر نوبت از آزمون که شرکت کنند یک بسته نمره را دریافت خواهند کرد که این نمرات کاملا مستقل از همدیگر هستند، اظهار کرد: بر این اساس نمره کنکور دی و تیر ماه داوطلبان از یکدیگر مستقل هستند و هر کدام از نمرات که بالاتر باشد ملاک پذیرش قرار می‌گیرد.

پورعباس با اشاره به شرکت بیش از ۲۵۳ هزار نفر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ تاکید کرد: پیش بینی ما این است که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت دوم کنکور شرکت کنند و برخی از داوطلبانی که در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده بودند نیز ممکن است با توجه به نمره خودشان در نوبت دوم شرکت کنند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای چهارشنبه ۱۴ و پنج شنبه ۱۵ تیرماه سال جاری برگزار می شود. در نهایت داوطلبان در نیمه مردادماه انتخاب رشته می‌کنند و در شهریور ماه نیز نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

پورعباس با اشاره به تاثیرقطعی سوابق تحصیلی در کنکور امسال افزود: سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی با اثر مثبت اعمال می شد به طوریکه اگر نمره فرد پایین می آمد این تاثیر اعمال نمی شد اما امسال تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی "قطعی" است.

وی با بیان اینکه آزمون سوابق تحصیلی سال دوازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود، گفت: برای راحتی داوطلبان سعی شده است آزمون سوابق تحصیلی به صورت یکپارچه و در نزدیک ترین محل زندگی فرد باشد و نمره تراز شده آموزش و پرورش در نمره کل داوطلب تاثیر می گذارد.

پورعباس با بیان اینکه داوطلبانی که سال دوازدهم هستند باید در آزمون خردادماه سوابق تحصیلی خود را ایجاد کنند، تاکید کرد: داوطلبی که در شهریور سابقه تحصیلی ایجاد کند تاثیر آن برای کنکور سال ۱۴۰۳ لحاظ می شود و اگر درسی سابقه تحصیلی نداشته باشد نمره اش صفر رد می شود و این نمره با نمره داوطلب جمع می شود و تراز منهای ۲۰۰۰ یا۳۰۰ برای داوطلب به همراه دارد. در واقع  نمره خام در دبیرستان از صفر تا ۲۰ و نمره کنکور منهای ۳۵ تا ۱۰۰ است. ما برای قابل تشخیص بودن این نمرات را در تراز قرار می دهیم و نمره صفر اثر بدی در نمره کل داوطلب دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کسی که سابقه تحصیلی ندارد یا می خواهد آن را تقویت کند باید حتما در آزمون خردادماه آموزش پرورش شرکت کنند، گفت: تمام داوطلبان باید در مردادماه نمره سابقه تحصیلی همراه داشته باشند. ثبت نام این آزمون از طریق آموزش پرورش شروع شده است و تا پایان فروردین ادامه دارد.

پورعباس در خصوص اتصال سازمان سنجش به پنجره واحد دولت الکترونیک نیز گفت: ما تعداد زیادی آزمون داریم و هر فرد به صورت متوسط ۵ بار به سایت سازمان سنجش مراجعه می‌کند. ما اکنون پنجره واحد را ایجاد کرده‌ایم و هر داوطلبی برای هر کاری از این پنجره واحد اقدام می‌کند. اما اقدامات اولیه اتصال به پنجره واحد دولت انجام شده و یکسری اقدامات نیاز است. در این راستا هماهنگی لازم با وزارت ارتباطات و دولت انجام شده است و در حال برنامه ریزی هستیم که این کار انجام شود. امیدواریم اقدامات مورد نظر ما انجام شود و آزمون بعدی از طریق پنجره واحد دولت انجام شود.

پورعباس به زمان اجرایی شدن برگزاری کنکور به صورت الکترونیک اشاره کرد و گفت: زیرساخت فنی برگزاری آزمون به صورت الکترونیک از لحاظ فنی آماده است فقط در حوزه های اجرایی و برگزاری باید شرایط برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک فراهم شود که این کار پیچیده ای است و امیدواریم انجام شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه برای ثبت نام داوطلب یک کارپوشه یا پروفایل ایجاد می شود که فرد از ابتدای ثبت نام تا آخر تحصیلات خود می‌تواند از آن استفاده کند و تمامی اطلاعات فرد در آن ثبت می شود، افزود: این کار بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش انجام شده است و داوطلب از سال بعد به طور اتوماتیک می تواند سوابق تحصیلی خود را مشاهده کند و اگر مغایرتی دید آن را اصلاح کند. یکی از مشکلات ما مغایرت معدل بود و این کارپوشه می تواند مغایرت ها را کاهش دهد.