به گزارش اکونا پرس،

"منز هلث" نوشت: «مطالعه ای جدید نشان داده است که افراد چاق حتی اگر در حال حاضر از سلامت کامل برخوردار باشند، باز هم در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامت در ادامه زندگی خود قرار دارند.

نتایج پژوهش مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست که در نشریه Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است، نشان می دهد افرادی که ۳۰ پوند (۱۳.۶ کیلوگرم) یا بیشتر اضافه وزن دارند، حتی اگر در حال حاضر با مشکل خاصی مواجه نیستند بهتر است کاهش وزن خود را برای کاهش احتمال ابتلا به مشکلات سلامت جدی در ادامه زندگی مد نظر قرار دهند. از جمله این مشکلات سلامت می توان به دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

در دنیای پزشکی شاید به برخی افراد که چاق هستند اما سالم و دور از خطرات بیماری قلبی به نظر می رسند، کاهش وزن یا اتخاذ اقدامات دیگر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی در آینده توصیه نشود اما نتایج این مطالعه نشان می دهد کاهش وزن همچنان بهترین گزینه است.

در مطالعه مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست ۶,۸۰۹ شرکت کننده با چاقی سالم از نظر سوخت و ساز حضور داشتند. در حقیقت، این افراد از شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ برخوردار بوده و از دو یا تعداد کمتری عوامل خطرآفرین سندرم متابولیک شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطوح کلسترول ناسالم و چربی شکمی برخوردار بودند. هر شرکت کننده مبتلا به بیماری قلبی عروقی نیز مستثنی شده بود.

پژوهشگران شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۲ سال زیر نظر داشتند. هر دو سال یک بار، این افراد تحت ارزیابی بالینی قرار می گرفتند. در همین راستا، پژوهشگران دریافتند که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان طی مدت زمان مطالعه به سندرم متابولیک مبتلا شده اند.

چرا این مساله اهمیت دارد؟

بنا بر گزارش موسسه ملی خون، قلب و ریه آمریکا، سندرم متابولیک خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات سلامت جدی، از جمله بیماری قلبی‌-عروقی، دیابت و سکته مغزی را افزایش می دهد.

در شرایطی که این مطالعه ارتباط مستقیم بین چاقی سالم از نظر سوخت و ساز و بیماری قلبی را نشان نداده است، ارتباطی بین چاقی سالم از نظر سوخت و ساز و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افرادی که وزن عادی دارند نشان داده شده است.

به گفته پژوهشگران، چاقی سالم از نظر سوخت و ساز یک نشانگر پایدار یا قابل اعتماد برای بررسی خطر ابتلا به بیماری قلبی‌-عروقی در آینده محسوب نمی شود. این نخستین مطالعه ای نیست که به پیوند بین چاقی و مشکلات سلامت بلندمدت اشاره دارد. نتایج مطالعه ای دیگر نشان داد که ۴۰ درصد از سرطان ها با اضافه وزن مرتبط بوده اند. مطالعه ای دیگر نیز نشان داد که چاقی حتی بیشتر از سیگار کشیدن موجب مرگ انسان ها می شود.

عوامل مختلفی به چاقی منجر می شوند که از شرایط همسر و همسایه ها تا ژن های شما را شامل می شوند و در این میان رژیم های غذایی، مانند رژیم غذایی آمریکایی، تنها شرایط را وخیم‌تر می کنند. بدون در نظر گرفتن دلیل چاقی، گزینه های مختلفی وجود دارند که می توانید برای کاهش وزن خود مد نظر قرار دهید که رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم دو رکن اساسی در این زمینه هستند.»