به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، به مناسبت هفته قوه قضاییه با دستور رئیس دیوان عدالت اداری بمنظور تحقق اهداف تحولی در دیوان عدالت اداری و با بررسی چالش ها و آسیب های پیش رو با تکیه بر قواعد علمی و تخصصی و حل موضوعات و مشکلات مبتلابه دیوان، کارگروه های تخصصی با حضور قضات و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در معاونت حقوقی، پژوهش و پیشگیری دیوان عدالت اداری تشکیل تشکیل گردید.

بر اساس این گزارش،  از مهم ترین اهداف تشکیل این کارگروه ها، تشخیص علل و برنامه ریزی برای تحقق اقداماتی در تعامل با دستگاه های اجرایی بمنظور  اصلاح مقررات و اصلاح فرآیند های اداری، بهبود رسیدگی در دیوان و تسریع در اجرای احکام و پیشگیری است که همگی باعث تامین حقوق عامه و دولت می گردد . همچنین هدف دیگر از این تعامل زمینه سازی برای حل مشکلات مردم در درون دستگاههای اجرایی بدون نیاز به مراجعه به دیوان است.

در ادامه گزارش آمده است، از دیگر اهداف مهم تشکیل این کارگروهها یافتن عوامل موثر بر شکل گیری شکایت به دیوان عدالت اداری است که باعث کاهش ورودی پرونده و تاثیر مستقیم بر کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایتمندی مردم از تامین حقوق آنها می شود.

در ادامه این گزار ش امده است تقویت نقش نظارتی دیوان عدالت اداری بر دستگاههای اجرایی، سرعت بخشیدن به رسیدگی و اجرای حکم به نحوی که با همکاری دستگاههای اجرایی فرآیند رسیدگی و اجرای احکام دیوان و تامین حقوق مردم به سهولت انجام شود و از طرح دعاوی تکراری و غیر ضروری پیشگیری شود، از دیگر اهداف تشکیل این کارگروها می باشد.

در این گزارش آمده است ۱۲ کارگروه با حضور ۴۲  نفر از قضات متخصص در موضوعات مربوط به همان کارگروه تشکیل گردیده که بر مبنای اهداف و وظایف تخصصی در حوزه های  « تامین اجتماعی» و « حوزه روابط کار»  « تخلفات اداری کارکنان، تخلفات انتظامی، هیات های علمی و هیات گزینش»، « حقوق اداری و مقررات استخدامی »، « بازنشستگی »، « فرهنگی، آموزشی و بهداشتی »، « موارد خاص ( شکایات پر تکرار )» ، « ایثارگران و نیرهای مسلح »، « اراضی، شهرداری و شوراها»، « منابع طبیعی، معادن و محیط زیست »، «‌مالیاتی، گمرک، تعزیرات، پولی و بانکی »  و «حمایت از تولید» به فعالیت خواهند پرداخت .