«بنجامین وینثال»، انجمن خاورمیانه: دولت بایدن به دلیل تمایل اش برای دستیابی به توافق با ایران و اعمال محدودیت های موقت بر برنامه هسته ای آن و همچنین آزادی گروگان های آمریکایی حاظر شده است اجازه دهد 17 میلیارد دلار به خزانه جمهوری اسلامی ایران منتقل شود.

سناتور تد کروز از ایالت تگزاس سیاست بایدن در مورد ایران را مورد انتقاد قرار داده است. این نگرانی به دنبال گزارشی مبنی بر اینکه ممکن است توافقی بین ایالات متحده و تهران بر سر تحریم ها قریب الوقوع باشد، شکل بگیرد به وجود آمده است.

ممکن است حدود 10 میلیارد دلار از بدهی های بلوکه شده عراق به ایران منقل شود. عراق برق و گاز طبیعی را از تهران خریداری می‌کند، اما تحریم‌های آمریکا از انتقال پول دلاری به ایران جلوگیری می کند. البته عراق فقط مجاز به انتقال وجه به ایران به صورت دینار است. در نتیجه تهران تنها می تواند از دینار برای خرید کالا از عراق استفاده کند.

کره جنوبی نیز قبل از اعمال تحریم های جامع انرژی علیه ایران در سال 2019، 7 میلیارد دلار نفت ایران خریداری کرد که این پول نزد کره بلوکه شده است.

«مورگان اورتاگس»، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در دوران دولت ترامپ می گوید ایالات متحده هرگز نباید حتی یک پنی به ایران باج بدهد.

رسانه های جهان از تسریع مذاکرات میان آمریکا و ایران خبر می دهند. رسانه اسرائیلی هاآرتص می نویسد مقامات دفاعی دولت اسرائیل بر این باورند که توافق با سرعتی در حال حرکت است که ممکن است ظرف چند هفته به نتیجه برسد و حدود 20 میلیارد دلار از دارایی های ایران از حساب های بانکی مسدود شده به این کشور منتقل شود.