در این نشست، ضمن بررسی مشکلات کشور در بخش دارو تاکید شد که حقوق گمرکی واردات دارو کاهش یابد تا دارو ارزان به‌دست مردم برسد. همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشریح مشکلات این حوزه و گلایه‌های مردم پرداختند و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر اقتصاد نیز درباره عملکرد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی توضیحاتی ارائه دادند.

مالیات بر ارزش‌افزوده دارو صفر شود

رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به مشکلات حوزه دارو و تجهیزات‌پزشکی گفت: همان‌طور که به وزیر بهداشت هم گفتم، راهبری این کار یعنی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی با وزارت بهداشت است. براساس داده‌های موجود می‌توان پیش‌بینی لازم از مصرف روزانه دارو در کشور را داشت. بنابراین، پذیرفتنی نیست که بگوییم دارو کم شده است و همه این اشکالات به سیستم مدیریتی بازمی‌گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بحث ارز و ریال دارو با همان پیش‌بینی صورت‌گرفته در قانون بودجه دنبال شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران دنبال می‌کنیم که باید مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی صفر باشد که اکنون یک درصد است.قالیباف بااشاره به تاخیر در ترخیص دارو گفت: باوجود تلاش‌های گمرک، ترخیص دارو با تاخیر مواجه بوده، به‌طوری که اکنون دارو در گمرک دپو شده است و به‌دست مردم نمی‌رسد. برای تسریع در ترخیص باید ابلاغیه‌های دستگاه‌ها به گمرکات با سرعت بیشتری همراه شود.

لزوم تامین به‌موقع ارز دارو و تجهیزات‌پزشکی

صمتحسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تامین و تخصیص به‌موقع منابع لازم تامین دارو و تجهیزات‌پزشکی گفت: کاهش زمان تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و انتقال آن توسط کارگزار اهمیت دارد. به‌گفته این نماینده مجلس، امسال از یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار ارز تخصیصی فقط ۶۰ میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده؛ یعنی کمتر از ۱۰ درصد تخصیص پیدا کرده است. وی افزود: پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش در اسرع وقت باید انجام شود که این عدد نزدیک به ۴۰ همت و متاسفانه این مشکل هنوز به قوت خود باقی مانده است.

کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور

صمتعلی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی نیز بااشاره به کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور گفت: همه، ناکارآمدی طرح دارویار را می‌پذیرند و شرکت‌های دارویی از وضعیت موجود ناراضی هستند. واردات داروهای خارجی را با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم، در حالی که بهای تمام‌شده دارو در کشور مدیریت نشده است.

وی تاکید کرد: باید مشکلات داروسازان با تدبیر حل شود. عدم‌تخصیص تسهیلات ارزان‌نرخ به شرکت‌های تولیدکننده مشکلاتی برای آنها فراهم کرده و بالا بودن حقوق گمرکی معضلی در این حوزه است و نمی‌توانیم حقوق گمرکی را بالا ببریم و انتظار داشته باشیم که داروی ارزان به‌دست مردم برسد.بابایی کارنامی بااشاره به کمبود داروهای پیوند، هموفیلی و بیماری‌های خاص، تصریح کرد: باید صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذاریم، ما صدای مردم هستیم و نمی‌توانیم با آنها تعارف داشته باشیم. حوزه سلامت با زندگی مردم در ارتباط است و نمی‌توان آن را از هزینه‌های مردم حذف کرد. دارو موضوعی فرابخشی است و سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند خودش را از این چرخه خارج کند.

بحران دارو ادامه دارد

جبار کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه همچنان در حوزه دارو با بحران روبه‌رو هستیم، گفت: ضمن آنکه آینده را هم شفاف و خوب نمی‌بینیم، بنابراین باید چاره‌ای دیگر برای حل مشکل داروی مردم اندیشید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: یک درصد از ارزش‌افزوده برای حوزه بهداشت تخصیص یافته که بالای ۵۰ هزار همت می‌شود و ۱۰ درصد تبصره ۱۴ برای وزارت بهداشت است، همچنین عوارض سیگار نیز متعلق به این وزارتخانه است و ردیف‌های بودجه دیگری هم برای تهیه دارو تصویب شده و این مسئله نشان می‌دهد که مجلس به این مهم توجه کافی داشته و حتی برای کاهش عوارض گمرکی نیز به دولت کمک کرده است، اما همچنان مشکلات وجود دارد، چرا که معتقدم تعارض منافع در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عامل ایجاد این مشکلات در حوزه دارو شده است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت می‌گوید برای حل مشکل دارو قرارگاهی تشکیل داده است که باید از وزیر بهداشت پرسید خروجی این قرارگاه چه بوده است و تاکنون چه کاری برای مردم انجام داده‌اید.

اعتراض مردم به کمبود جدی دارو

در ادامه جلسه، محمدعلی محسنی بندپی گفت: کمبود دارو امروز در کف جامعه به‌شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است، به‌ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه؛ این در حالی است که ما پاسخی برای بیماران نداریم. هرچند معتقدم نبودهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی سبب ایجاد این مشکل شده است، اما این مهم برای مردم قابل‌پذیرش نیست. نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین شرکت‌های بیمه‌ای در پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروهای بیماران کوتاهی می‌کنند و متاسفانه مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، به‌همین‌دلیل داروخانه‌ها از پذیرفتن نسخه بیماران مختلف پرهیز می‌کنند.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگرچه قرار بود، تسهیلاتی در اختیار کارخانه‌های تولیدکننده دارو در کشور قرار گیرد، اما این مهم نیز محقق نشده، دود نبود هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی به چشم مردم رفته است، با این اوصاف باید شخص رئیس‌جمهوری و معاون اول وی به موضوع تهیه دارو بیماران ورود کنند و نباید اجازه دهند بیماران بیشتر از این آسیب ببینند.

تعطیلی ۱۵۰ داروخانه به‌علت تخلف

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ۲ حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور اظهار کرد: زنجیره تهیه دارو و تجهیزات‌پزشکی فرآیندی دارد که سازمان‌های مختلف در آن دخیل هستند. وی بیان کرد: ما قرارگاه تدابیر ویژه دارویی را تشکیل دادیم که سازمان‌های مختلف و نهادهای نظارتی در آن حضور دارند و کلیه فعالیت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات‌پزشکی در این قرارگاه رصد می‌شود. هدف اصلی نیز تامین نیازهای دارویی و تجهیزات‌پزشکی کشور است. وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: یکی از ارگان‌های فعال در این حوزه، گمرک است که به‌تازگی مشکلی درباره حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی داشتیم، چرا که به ۴ درصد افزایش یافته و همین مسئله باعث تاخیر شرکت‌های واردکننده تجهیزات‌پزشکی نسبت به ترخیص کالا شده بود. وی افزود: در جلسه ۲۴ اردیبهشت قرار شد، حقوق گمرکی دارو و تجهیزات‌پزشکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش یابد و پس از ابلاغ این دستورالعمل ترخیص کالاهای پزشکی آغاز شد. وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: بخشی از مشکلات نیز به تامین ارز باز می‌گردد که خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، فرآیند تامین ارز کاملا مشخص شده و امیدواریم با اجرای آن تامین ارز انجام گیرد. تقلیل بروکراسی مربوط به واگذاری مجوز به صنایع تولید تجهیزات نیز در حال انجام است. وی اظهار کرد: قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات‌پزشکی هم مسئله مهمی است و تولیدکنندگان نیاز دارند که در این حوزه قیمت‌گذاری انجام شود. دستگاه‌های نظارتی مالی نیز فعال است و حوزه بازرسی وزارت بهداشت به‌‎صورت فعالانه کار را پیش برده و تاکنون ۸ شرکت و ۱۵۰ داروخانه به‌دلیل تخلفات تعطیل شده‌اند.

وزارت اقتصاد پیگیر تسریع فرآیند واردات دارو

سیداحسان خاندوزی نیز بااشاره به اینکه دغدغه تامین دارو مسئله‌ای فراگیر است، گفت: وزارت اقتصاد فقط در حوزه گمرک در این حوزه دخیل نیست، بلکه در بخش‌های مختلف نظیر خزانه‌داری نقاط خدمت مشترکی با وزارت بهداشت وجود دارد. به‌ویژه در تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به وزارت بهداشت و درمان یکی از نگرانی‌های نمایندگان سال گذشته این بود که چرا در تخصیص این مبلغ به وزارت بهداشت تاخیر صورت می‌گیرد. با همکاری انجام‌گرفته، ما دیگر در خزانه‌داری کل کشور منتظر تخصیص سازمان برنامه نیستیم و ماهانه یک درصد سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش‌افزوده به صورت خودکار پرداخت می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مجموعه رویه‌هایی در حوزه گمرک پیگیری شده تا در ترخیص دارو و تجهیزات‌پزشکی تسریع شود. یکی از موانع موجود لزوم اخذ شناسه ارزی بانک مرکزی برای شرکت‌های واردکننده بود که ما با هماهنگی صورت‌گرفته اجازه دادیم تا ۹۰ درصد بدون لزوم اخذ این شناسه کالا وارد کنند. در بحث حقوق گمرکی کالاهای اساسی دارو از ۴ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرد.

وی اظهار کرد: جلسات مختلف و پیگیری‌های زیادی دراین‌باره صورت گرفت. ما در زمینه تسریع فرآیند واردات دارو و تجهیزات‌پزشکی و مواد اولیه دارویی اگر از دستگاه‌های مجری پیگیرتر نباشیم، منفعل‌تر نخواهیم بود. ما از بهمن سال گذشته نگرانی خود را طی نامه‌هایی به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم. تمام تلاش‌مان این است که فرآیند واردات دارو و تجهیزات‌پزشکی تسهیل شود. از ۲۵ خرداد با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص دارو و تجهیزات‌پزشکی در مبادی گمرکی افزایش پیدا کرده است.