به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درگفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا خاطر نشان کرد که دولت جو بایدن با هدف آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، با جمهوری اسلامی «مذاکرات غیرمستقیم» دارد.

جیک سالیوان در ادامه اظهار داشت: ما به‌طور غیرمستقیم با ایران تماس داشته‌ایم و هیچ مذاکره مستقیمی بر سر موضوع هسته‌ای یا بازداشت‌شدگان وجود ندارد. ما از این دست گفت‌وگوهای غیرمستقیم در مورد بازداشت‌شدگان داشته‌ایم؛ زیرا این وظیفه ما است که تلاش کنیم شهروندان آمریکایی را به خانه بازگردانیم.

این مقام کاخ سفید افزود: بنابراین، ما با هر دولتی به هر نحوی که بتوانیم، صحبت می‌کنیم، مانند کاری که با دولت روسیه درباره آمریکایی‌های بازداشت‌شده انجام می‌دهیم.

سالیوان این مذاکرات را در راستای «تلاش برای یافتن راه‌حلی برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه» توصیف کرد و گفت: در حال حاضر هیچ خبر جدیدی در مورد این که ما به نتیجه خاصی رسیده‌ باشیم، ندارم.

در حال حاضر سه شهروند ایرانی-آمریکایی به نام‌های عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی و یک ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا به نام شهاب دلیلی در ایران زندانی هستند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در مورد اقدامات احتمالی آمریکا در رابطه با نزدیک شدن «بندهای غروب» برجام در زمینه عدم فروش تسلیحات توسط تهران با توجه به همکاری تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و روسیه با تکرار ادعاهای بی‌اساس مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین گفت که ایالات متحده اقدامات زیادی را برای تحمیل هزینه بر ایران بابت تحویل پهپاد [به روسیه] انجام داده است.

او با تاکید بر تداوم این اقدامات افزود: ما این تحمیل هزینه را قبل از انقضای این مفاد برجام انجام داده‌ایم و پس از آن نیز انجام خواهیم داد.