به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، دو کشور ایران و لیبی بعد از چندین سال در ماه‌های اخیر تصمیم به ارتقاء روابط دو جانبه خود گرفته و در همین چارچوب شاهد بودیم که لیبی سطح حضور دیپلماتیک خود در تهران را از کاردار به سفیر ارتقا داد و حدود یک هفته پیش سفیر لیبی در ایران استوار نامه خود را به سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران تسلیم کرد .

ایران در سال‌های اخیر  با توجه به تحولات داخلی در لیبی سفیر مقیم در طرابلس نداشت و رئوف شیبانی سفیر ایران در تونس به عنوان سفیر آکردیته مسئولیت امور دیپلماتیک ایران در لیبی را بر عهده داشت. ایران چندماه پیش اعلام کرد که قصد دارد سفارت خود در لیبی را بازگشایی کند؛ در همین راستا چندی پیش  هیات دیپلماتیکی را برای بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران به طرابلس اعزام کرد.

در ارتباط با این موضوع  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی با اشاره به تلاش‌های ایران و لیبی برای ارتقاء سطح روابط فی مابین گفت: عملا سفارت ایران در لیبی متناسب با سیاست‌گذاری انجام شده برای توسعه روابط با لیبی و دیگر کشورهای منطقه، فعالیت خود را از سر گرفته و هم اکنون هیات‌های دیپلماتیک دو کشور در تهران و طرابلس مستقر هستند .

در حال حاضر ریاست هیات دیپلماتیک ایران در لیبی بر عهده «عین‌الله سوری » از دیپلمات‌های ارشد و باسابقه  وزارت امور خارجه است که  در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، مسقط، دهلی نو ، بروکسل ، نواکشوت و سلیمانیه خدمت کرده است.

 

در چند روز گذشته ملاقات‌های بسیار خوبی با برخی از مقامات لیبیایی انجام داده‌ایم

عین الله سوری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت سفارت ایران در لیبی با بیان که با توجه به تعطیلی چند ساله سفارت ایران در لیبی ، مشغول سامان دادن به امور ساختمان سفارت هستیم ، گفت: خوشبختانه سفارت هم اکنون آمادگی پذیرش مراجعان را دارد. در چند روز گذشته  نیز ملاقات‌های بسیار خوبی با برخی از مقامات لیبیایی انجام گرفته که بیانگر اراده قوی طرفین در توسعه روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است.

پهلو گرفتن اولین کشتی ایرانی در بندر مصراته بعد از حدود ۱۰ سال

 وی ادامه داد: در همین راستا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لیبی نیز فعالیت خود در این کشور را از سرگرفته است و چهارشنبه گذشته اولین کشتی ایران در بندر مصراته بعد از حدود ده سال  پهلو گرفت.

شرایط زندگی  در لیبی کاملا عادی است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: شرایط امنیتی لیبی به سطح خوبی ارتقا یافته و شرایط زندگی کاملا عادی است ، به همین دلیل امیدواریم در کوتاه مدت سطح روابط فیمابین را به شرایطی برسانیم که پیشتر ایران و لیبی از آن برخوردار بودند.

استقبال دولت وفاق ملی در لیبی از حضور مجدد ایران در طرابلس

وی همچنین گفت: دولت وفاق ملی در لیبی نیز از حضور مجدد ایران در طرابلس استقبال کرده و ما در این مدت دیدارهایی نیز با برخی از مسئولان این کشور داشته ایم.

سوری تصریح کرد : امیدوارم تا ده روز آینده امور آماده سازی ساختمان سفارت جهت پذیرش شایسته‌تر مراجعین را به پایان برسانیم تا بتوانیم بیشتر بر وظایف ذاتی خویش تمرکز کنیم.