به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با بغداد الیوم تاکید کرد که تماس‌ها با طرف ایرانی برای ایجاد امنیت در مرزهای دو کشور مداوم است و عراق در راستای کنترل مرزهای خود با همسایگان و بستن شکاف‌ها گام‌های نظامی و امنیتی اتخاذ کرده است.

وی گفت که عراق در مساله کنترل مرزها با همسایگان پیشرفت خوبی محقق کرد و ما با این کشورها همکاری خوبی در این زمینه داریم.

اخیرا سعد معن، مدیر روابط عمومی و بخش رسانه وزارت کشور عراق اعلام کرد که به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و با تلاش‌های وزیر کشور هماهنگی‌هایی با اقلیم کردستان عراق برای استقرار تیپ ۲۱ مرزبانی در استان سلیمانیه در مرزهای ایران اتخاذ شد.

وی گفت که اکنون ۵۰ برجک بتنی و ۴۰ دوربین نصب شده است و ساخت ۴۷ پاسگاه مرزی در نقطه صفر مرزی عراق و ایران آغاز خواهد شد.

این مسئول عراقی خاطرنشان کرد که این اقدام در راستای روند کنترل مرزها است و طی هفته آینده از شرکت های پیمانکاری متخصص دعوت خواهد شد تا اجرای این طرح آغاز شود.

مدیر روابط عمومی وزارت کشور عراق همچنین تاکید کرد که در هفته آتی مرکز مراقبت از دوربین‌های مرزی افتتاح خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت عراق پیش از این ۱۰ میلیارد دینار به وزارت کشور اختصاص داده بود تا برای ساخت پاسگاه های مرزی در نوار مرزی عراق و ایران از آن ها استفاده کنند.

یک مسئول در دستگاه امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که طی سال جاری ایران و عراق بیش از ۶ نشست مشترک امنیتی درخصوص کنترل مرزها برگزار کردند و دو طرف فعالیت یکپارچه خود در این زمینه را ادامه می دهند.

وی گفت که یک کشور بدون همکاری کشور مجاور نمی تواند به تنهایی مرزها را کنترل کند و درحال حاضر همکاری ایران و عراق در این زمینه به خوبی پیش می رود.

این مسئول عراقی که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که ایران نگران فعالیت های تروریست های تجزیه طلب در شمال عراق است و با توجه به اقداماتی که انجام شده است در مرحله آتی شاهد تسلط گسترده بر امنیت مرزها خواهیم بود.