به گزارش اکونا پرس،

به نقل از جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کادر فراجا با آرمان‌های امام خمینی(س) در حرم مطهر امام، با اشاره به این‌که «در نظام‌های سنتی حکومت‌ها دو وظیفه تأمین امنیت و ایجاد عدالت داشتند»، اظهار داشت: امنیت در دو حوزه داخلی و مقابل دشمن خارجی مطرح می‌شود. امنیت مقابل دشمن خارجی کار نیروهای نظامی است؛ البته مرزبانی فرماندهی انتظامی و بخش سیاست خارجی هم فعال هستند. یکی از وظایف مهم سیاست خارجی هر کشوری این است که تهدیدهای خارجی را قبل از وقوع جلوگیری کند و بستر ناامنی خارجی را از بین ببرد.

وی با بیان این‌که «همیشه هستند کسانی که طمع دارند»، افزود:  حضرت امام فرمودند کارتر هم در راه خدا است؛ برای این‌که او دنبال قدرت مطلق است و قدرت مطلق هم خدا است. اگر چیزی جلوی انسان را نگیرد همیشه دنبال دستیابی به بیشترها است. دشمنان خارجی هر کشوری این طور هستند که اگر احساس کنند در کشوری حتی ته لقمه آماده‌ای وجود دارد، طمع می‌کنند. 

وی ادامه داد: جنگ ویرانگری که صدام علیه ما ایجاد کرد به این طمع بود که این‌ها در مرکزیت کشور ناتوان هستند، پس ما طمع کنیم و خرمشهری را محمره کنیم و قسمتی را به نفع خودمان ببلعیم. نکته‌ای که توجه نداشتند این بود که انقلاب چنان قدرتی برای ملت ایجاد می‌کند که هر پیرزنی یک ژنرال و هر خانه‌ای یک سنگر می‌شود. مردمی که انقلاب کرده‌اند آنچنان از انرژی قدرتمندی برخوردار می‌شوند که در مقابل هر چیزی می‌ایستند و ارتش یک ارتش 20 میلیونی می‌شود و نهاد امنیتی شما همه مردم و قدرت نظامی شما همه ملت می‌شود. انقلاب به ظاهر نظم ساختارمند را فرو می‌ریزد ولی یک بچه روستایی را تبدیل به یک فرمانده نظامی می‌کند؛ قدرتی ایجاد می‌کند که آن قدرت توفنده است.

یادگار امام با بیان این‌که «کشورها باید در هر زمین خودشان را به روز کنند»، اظهار داشت: جا دارد به دستگاه نظامی و فرماندهی کل قوا  تبریک بگوییم؛ توانمندی نظامی ما امروز به گونه‌ای است که دشمنان امکان اجرای گزینه نظامی را ندارند، یا دستکم هزینه بالایی برای آن‌ها دارد. ایجاد توانمندی دفاعی یکی از نقاط ارزشمندی است که باید قدر آن را بدانیم.

وی درباره امنیت داخلی هم گفت: مردم به عنوان موضوع امر، ولی نعمتان و اربابان ما و عیال الله؛ امنیت را باید در همه حوزه ها احساس کنند. یعنی امنیت در رابطه با یکدیگر، با حکومت و امنیت حکومت در مقابل مردم. دست بردن در هر یک از این سه نوع امنیت، بر هم ریختن ساختار امنیتی است. امنیت شرط اساسی زندگی و شاید اگر 10 نیاز اساسی بشر مثل خوراک، پوشاک و مسکن را در نظر بگیریم، در صدر آنها «احساس امنیت» قرار دارد.

وی  با بیان این‌که «خیلی وقت‌ها تأمین امنیت در گرو این است که شما بستر ناامنی را از بین ببرید»، یادآور شد: دلیل عمده بالا رفتن سرقت، ناهنجاری و حتی مسائل اجتماعی به خاطر مشکلات اقتصادی است. اگر جامعه می‌خواهد امنیت کاملی پیدا کند باید بسترها و علل ناامنی را از بین ببرد. احساس اینکه «حق من را خورده اند» ممکن است افراد را به رفتار پرخاشگرانه وادار کند. به هیچ عنوان نمی‌توان به خاطر آزادی امنیت را از بین برد و باید مراقب بود به خاطر امنیت آزادی از بین نرود. کما این‌که در طول تاریخ کسانی که به اسم عدالت، آزادی را از بین برده‌اند، به نتیجه نرسیده‌اند؛ همچنین به نام آزادی هم نباید عدالت را از بین ببریم. این رابطه میان امنیت و آزادی، و امنیت و عدالت نیز وجود دارد. رهبر معظم انقلاب در یک تعبیر ظریفی می گویند، «امنیت پادگانی» صحیح نیست؛ بلکه «امنیت شهروندان» صحیح است. پس باید بسترهای ناامنی را هم در جامعه از بین ببریم.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد:  بحمدالله در قیاس با کشورهای منطقه از نظر امنیت اول هستیم و در جهان هم وضعیت امنیتی خوبی داریم. ضمن این‌که تأمین امنیت نباید به آرامش روانی مردم ضربه بزند که تا حد زیادی نزده است. هیچ چیزی برای پیشرفت جامع مثل ایجاد امنیت نیست؛ امنیت در حوزه‌های افعال و روان انسان. حتی اگر می‌خواهید مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را بردارید، سرمایه‌گذاری می‌خواهد و شرط اصلی سرمایه‌گذاری، امنیت است.

وی گفت: از خدای متعال مسألت می‌کنیم درخت تنومندی که به نام جمهوری اسلامی شکل گرفته و با همت مردم بالنده شده، از آسیب‌ها در امان بماند. ان شاء الله خداوند کسانی که بی چشم‌داشت خدمت کردند و بعضا مظلومانه در نقاط دور و مرزها و جاده‌ها خدمت می‌کنند و شهدای انقلاب را با سالار شهیدان(ع) محشور کند.