به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، دریادار امیر شهرام ایرانی در اولین کنفرانس بین‌المللی وطوفان‌های گرمسیری هند در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو درباره بحث طوفان‌های حاره‌ای و مناطق گرمسیری اظهار کرد: شرایط لزوم جدی نیروی دریایی در اقیانوس هند بحث امنیت اقتصادی و کشتیرانی است و امروز امنیت عمده شناورهای نفتی و تجاری  توسط نیروی دریایی تامین می‌شود. قطعا ما باید حتما از این طوفان ها آگاهی قبلی داشته باشیم که به حمدالله  این ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: به غیر از دریانوردی، ما در هوا هم حضور داریم؛ چراکه همانقدر که در دریا مخاطره هست در هوا هم هست؛ ما در انجا دو نقش داریم یک نقش، ماموریت تامین امنیت است و یک نقش ایمنی دریانوردی و مخاطراتی است که برای دریانورد اتفاق می‌افتد و ما به عنوان نیروی دریایی امنیت کشتیرانی را انجام می‌دهیم اما ایمنی شناورها و ایمنی پروازی هم برای ما مهم است و اگر خدایی نکرده ایمنی پروازی اتفاقی بیفتد؛ ما در صحنه دریا حضور داریم و می‌توانیم کمک کنیم.

وی ادامه داد: عضو نشست فرماندهان نیروی دریانوری اقیانوس هند هستیم که سه کمیته دارد و مسوولیت دو کمیته آن با جمهوری اسلامی ایران است؛  یکی کمیته امنیت و دیگری کمیته اقدامات بشردوستانه است و  ذیل این دو کمیته خروجی علمی‌شان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اعلام آمادگی برای هر گونه کمک به مجموعه هواشناسی گفت: مراکز امنیت دریایی ما در چابهار و کنارک مراکزی بین‌المللی است. فعلا با عمان و پاکستان ارتباط داریم و در حال گسترش روابط هستیم تا با همه مراکز امنیت دریایی ارتباط داشته باشیم و هم در اقیانوس هند و هم  در اقیانوس‌های دیگر  حضور جدی داشته باشیم و با آن کشورها ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: با توجه به حضوری که در اقیانوس‌ها داشتیم و مسیری که برای اولین بار رقم خورد برداشت‌های خوبی در حوزه جو اقیانوس داشتیم و حتما آن را در اختیار دانشمندان می‌گذاریم. دانشمندان ما مقداری محجوب و مظلومند و خروجی‌شان بیشتر در عرصه‌های علمی استفاده می‌شود. ان‌شاالله بتوانیم از ظرفیت آن‌ها در کار اجرایی هم استفاده کنیم. درست است که  طوفان خطرناک است ولی قطعا حکمت خداوندی است و ما چون هنوز به آن تسلط نیافتیم و نتوانستیم از این ظرفیت خوب استفاده کنیم ان‌شاالله بتوانیم از شما در کارهای اجرایی استفاده کنیم و  زحمات شما فقط در کتاب‌ها باقی نماند.