به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه برقراری آتش‌بس و کمک‌رسانی به غزه باید هرچه زودتر انجام شود، اظهار کرد: مواضع ایران و عراق در موضوع فلسطین مشترک است. هرچه سریع تر باید بمباران‌ها قطع شود. این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.  

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: متاسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی آنان را برای قتل، کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند. ادعای آمریکا برای کمک به غزه و برقراری آتش‌بس یک ادعای دروغ است‌. آنچه می‌بینیم این است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای کشتار بازتر می‌سازند.

رئیسی با بیان اینکه ما این جنایات را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم، تأکید کرد: آنان در همه این جنایات شریک هستند و این اعتقاد ماست. حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و شکستی که برایشان به همراه داشت، معتقدیم این رژیم فروریخته است. آمریکایی‌ها می‌خواهند این رژیم پابرجا بماند. تاکنون برآورد همه جهان پیروزی ملت فلسطین است. کشتن کودکان و زنان و خراب‌کردن خانه‌ها برای رژیم صهیونیستی پیروزی تلقی نمی‌شود. نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت این شکست را برایشان جبران نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان و آنانی که به خدا معتقدند در برابر خدا، آنانی که به وجدان بشری معتقدند در برابر وجدان و آنانی که به تاریخ معتقدند در برابر تاریخ نمی‌توانند پاسخگوی سکوت در مواجهه با این جنایات باشند. ما از هر اقدام و همکاری که در سطح کشورهای اسلامی، منطقه یا در سطح بین‌الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به روابط ایران و عراق و ارتقای آن، اظهار کرد: در حوزه مسائل سیاسی، روابط بین دو کشور روز به روز در حال گسترش است. روابط دیپلماتیک و همکاری‌های امنیتی دو کشور از مهمترین نکات این مدت بین ایران و عراق است. از جمله موضوع امنیت منطقه به ویژه در اقلیم و اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور که تمام تلاش این است این قراداد به صورت کامل اجرا شود.

رئیسی ادامه داد: از نخست‌وزیر عراق برای اهتمامش در خلع سلاح کامل معاندان و ضدانقلاب و امن‌ شدن مرزهای بین دو کشور تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در زمینه روابط اقتصادی هم گام‌های بسیار خوبی بین دو کشور برداشته شده است‌. توسعه روابط تجاری بین دو کشور و شهرک‌های صنعتی مرز دو کشور و همکاری مشترک برای تولید از گام‌های برداشته شده در این زمینه است. تلاش دولت عراق برای خط ریلی شلمچه - بصره که از کریدورهای مهم است و راه‌اندازی آن برای دو کشور منافع بسیار دارد قدردانی می‌کنم.