به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، سید احمد رضا دستغیب در این همایش با اشاره به عملیات طوفان الاقصی از سوی فلسطینیان، اظهار داشت: این عملیات بزرگ، موجب بی آبرویی رژیم منحوس صهیونیستی شد و امیدواریم به زودی، شاهد برقراری نظامی الهی و مردم سالار در سرزمین فلسطین باشیم.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله «سلامت مالی» در سازمان ها، گفت: موضوع سلامت مالی از جمله موارد مهمی است که اگر در سازمان ها و دستگاه ها مراعات شود، مقدمات موفقیت و پیشرفت حقیقی کشور فراهم خواهد شد.

دستغیب با اشاره به تفاوت های نظارت در بخش های خصوصی و عمومی خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی ذی نفعان خودشان نظارت های لازم را اعمال می کنند اما عمده نگرانی ها در بخش عمومی و تمهید سازوکارهای لازم برای حفاظت از بیت المال است.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه طی سالیان اخیر خصوصی سازی بطور واقعی محقق نشد و به تعبیر مقام معظم رهبری شرکت های شبه دولتی شکل گرفت که کاملاً در خلاف جهت مردمی سازی اقتصاد بود، در واقع این موسسات و شرکت ها اگرچه در هنگام استفاده از مزایای دولتی، تعبیری غیرخصوصی از خود دارند اما در وقت نظارت و برای فرار و معافیت از آن، خود را خصوصی و غیردولتی قلمداد می کنند.

رئیس کل دیوان محاسبات، مدیریت مالی را نبض تپنده سازمان ها دانست و افزود: مدیریت مالی از جمله اساسی ترین نیازهای سازمان ها محسوب می شود و در همین رابطه مدیران مالی باید با بهره گیری از استانداردهای حرفه ای، اصلاح، بروزرسانی و کمک به بازنگری در قوانین، بهترین کارایی و عملکرد را داشته باشند.

دستغیب نقش ذی حسابان در اصلاح قوانین و مقررات در حوزه مالی را تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: ما عقیده داریم که اصلاح بودجه در فرآیند «از تفریغ تا تدوین» شکل می گیرد و شما ذی حسابان و مدیران مالی، نقش ویژه ای را در اعمال اصلاحات و بهبود مستمر قوانین بر عهده دارید که دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد عالی نظارتی، از پیشنهادهای اصلاحی شما استقبال می کند.

برشماری چهار ویژگی سازمان های کارآمد، از دیگر بخش های سخنان رئیس کل دیوان محاسبات بود و اظهار داشت: توسعه متوازن تنها با توجه به چهار حوزه «ذی نفعان»، «فرآیند داخلی»، «نوآوری» و «مالی» میسر خواهد بود و ارگانی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می تواند به عنوان نهادی پیشرو و هادی، به بهترین نحو ممکن در این زمینه نقش ایفا کند.

دستغیب با تمجید از عملکرد مالی و اقتصادی سپاه پاسداران، تاکید کرد: سپاه پاسداران به عنوان دستگاهی مطمئن در حوزه انضباط مالی شناخته می شود و ضریب شفافیت در این نهاد انقلابی افزایش یافته است که این خود نشان از موفقیت آمیز بودن کنترل های داخلی در سپاه دارد.

رئیس کل دیوان محاسبات با بیان اینکه وقتی امنیت وجود نداشته باشد، پیشرفت اقتصادی نیز بی معنی خواهد بود، اظهار داشت: بحمدالله امروزه مقوله امنیت یکی از ملموس ترین نعمت هایی است که مردم آن درک می کنند و مسلماً این امنیت و اقتدار مرهون مجاهدت های نیروهای مسلح و نظامیان کشور است که اگر وجود نداشت، هیچ فعالیت اقتصادی به سرانجام نمی رسید.

وی «تقویت بنیه دفاعی» را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید در بودجه ریزی های سنواتی به آن توجه کرد و گفت: نباید نگاهی هزینه محور به بودجه نیروهای مسلح داشت بلکه باید آن را نوعی سرمایه گذاری دانست که حافظ منافع ملی و ثبات اقتصادی کشور خواهد بود.