به گزارش اکونا پرس،

عیسی کاملی، مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با سفر اخیر رئیس‌جهور کوبا به تهران و دستاوردهای این سفر اظهار کرد: رئیس‌جمهور کوبا بعد از ۲۲ سال به دعوت آقای رئیس‌جمهور به تهران سفر کردند و این سفر در پاسخ به سفری بود که رئیس‌جمهور سال گذشته به هاوانا داشتند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ما با کوبا در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه بیوتکنولوژیک ارتباط داریم و در جریان سفر رئیس‌جمهور کوبا به تهران ایشان از انیستیو پاستور ایران نیز بازدید کردند، گفت: در همین چارچوب ایران و کوبا توافق کردند که در رابطه با تولید واکسن‌های جدید با یکدیگر همکاری کنند و در همین راستا قرار شد که در ارتباط با تولید واکسن مننژیت دو کشور همکاری کرده و تولید مشترک داشته باشند.

وی همچنین با بیان این‌که در زمان شیوع ویروس کرونا کوبا اولین کشوری بود که تکنولوژی ساخت واکسن را با ما اشتراک گذاشت و این اقدام کوبا برای ما مهم و ارزشمند است چرا که این کار کوبا در زمانی انجام شد که هر کشوری سعی داشت فقط منافع خود را ببیند ولی کوبا در این زمینه با ما همکاری کرد و سرمایه خود را با ما اشتراک گذاشت، اظهار کرد: ما نیز تلاش کرده‌ایم که نیازهای آنها را برآورده کنیم و زمانی که آنها تحت فشار و تحریم حداکثری بودند ما تلاش کردیم که از کوبا حمایت کنیم و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ محموله انرژی ایران برای استفاده در کوبا در اختیار این کشور قرار گرفت.

وی با بیان این که روابط ایران با هاوانا در پی سفر روسای جمهور دو کشور و توافقات صورت گرفته رو به رشد است، ادامه داد: مقامات کوبایی نیز از سفری که هفته پیش به تهران انجام دادند راضی بودند.

کاملی همچنین با بیان این‌که در جریان این سفر مقامات عالیرتبه دو کشور در ارتباط با غزه و تحولات بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند، ادامه داد: اشتراک نظر خوبی در ارتباط با مسائل بین‌المللی بین ایران و کوبا وجود دارد مقامات کوبا حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرده و از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در جریان این سفر توافق شد که یک ائتلاف جهانی بین ایران و کوبا و دوستان دو کشور برای حمایت از غزه و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت بگیرد.

دستیار وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در آینده شاهد سفر سران دیگر کشورهای آمریکای لاتین به تهران و یا سفر رئیس‌جمهور به کشورهای این منطقه خواهیم بود، اظهار کرد: ما در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم و تلاش داریم که ارتباطات بین مقامات ایران و کشورهای آمریکای لاتین را هرچه بیشتر در سطح سران و دیگر سطوح ارشد و عالی‌رتبه گسترش دهیم.

وی همچنین با تاکید بر این‌که ما به دنبال این هستیم که روابط ایران و آمریکای لاتین را از حاشیه به متن سیاست خارجی کشورمان بیاوریم، اضافه کرد: در مدت اخیر قراردادهای تجاری خوبی بین برخی از بخش‌های خصوصی این منطقه منعقد شده است. بسیار مهم است که ما ظرفیت‌ها در این منطقه را شناسایی کنیم. خوشبختانه این موضوع در بخش تجاری ما شکل گرفته و این موضوع رو به رشد و رو به جلو است.

کاملی با بیان این‌که روابط ما با کشورهای آمریکای لاتین یکپارچه نیست، ادامه داد: ما با برخی کشورهای این حوزه ارتباطات خوبی داریم و می‌توانیم این الگو را در روابط‌مان با دیگر کشورهای آمریکای لاتین تسری بدهیم.

دستیار وزیر امور خارجه با بیان این‌که ما معتقد هستیم که چشم‌انداز روشنی در روابط با آمریکای لاتین وجود دارد و اراده سیاسی قوی در این ارتباط در بین مقامات تهران هست، تصریح کرد: همانطور که اشاره شد در برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز برای گسترش روابط با تهران این اراده متقابل وجود دارد و دیگر کشورها در این حوزه نیز وقتی ببینند این روابط براساس منافع مشترک وجود دارد و این روابط می‌تواند منافع آنها را تامین کند اراده بیشتری در این ارتباط در آنها ایجاد خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که کشورهای آمریکای لاتین عموما به چند جانبه‌گرایی معتقد هستند، اظهار کرد: بین ایران و کشورهای این منطقه زمینه مشترکی برای نفع یک جانبه‌گرایی و ایجاد چند جانبه‌گرایی وجود دارد.