به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، آذربایجان شرقی را مهد از جان گذشتگان و شهیدان خواندند و تاکید کردند: نباید گذاشت جوشش خون شهیدان فرو بنشیند زیرا شهیدان هویت ملت ایران هستند و ملت نباید هویت خود را فراموش کند.

ایشان با تاکید بر اینکه گرامیداشت یاد شهیدان به معنای خاطره‌پردازی صِرف نیست، گفتند: برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان و تکرار آن با فواصل کوتاه، کاری لازم و ضروری است اما این جلسات باید زمینه‌ساز انتقال روحیات و صفات برجسته شهدا هم‌چون ایمان، تقوا، شهادت‌طلبی، فداکاری و شجاعت به نسل جوان شود.

رهبر انقلاب اسلامی شهدا را بهترین الگو برای جوانان خواندند و با تاکید بر اینکه چنین پدیده‌های درخشان و کم‌نظیر باید در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شوند، خاطر نشان کردند: باید در آثار هنری هم‌چون فیلم، شعر و کتاب روحیه و گوهر درخشان شهدا به نسل جوان منتقل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم فراموش نشدن خانواده‌های شهدا و ثبت و ضبط خاطرات آنها و هم‌چنین دوستان شهدا، گفتند: در انتقال روحیات و صفات شهدا به نسل جدید باید زمینه حرکت آنها نیز مشخص باشد و نسل جوان بداند که علت حرکت‌ها و قیام‌ها در دوران نهضت اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب و هم‌چنین رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و زمینه آن، بعد از پیروزی انقلاب چه بوده است. اگر چنین شود، آن حرکت و روحیه استمرار پیدا خواهد کرد.

ایشان افزودند: البته ما در زمینه انتقال علت و زمینه‌های حوادث مهم تاریخ انقلاب و روحیات شهدا و معرفی چهره‌های برجسته کم کاری‌هایی داشتیم و به همین دلیل خیلی از جوان‌ها از آنها بی‌اطلاع هستند بنابراین لازم است دستگاه‌های رسمی تبلیغی هم‌چون صدا و سیما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند و از ظرفیت رسانه‌های غیر رسمی که امروز در اختیار مردم است نیز استفاده بهتری شود.

رهبر انقلاب اسلامی، آذربایجان را هویت ممتاز ایران خواندند و با اشاره به شهدای این خطه از دوران نهضت امام خمینی(ره) تاکنون، افزودند: اوج ارزش و منش والای آذربایجان را باید در دفاع مقدس و در شهیدان برجسته‌ای هم‌چون مهدی باکری، حمیدباکری، علی تجلایی و مرتضی یاغچیان دید، ضمن آنکه دو شهید محرابِ از ۵ شهید محراب کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.