به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، «علی باقری کنی»، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران نیز مانند دیگر کشورهای عضو ائتلاف بریکس روی تجارت و مبادلات اقتصادی و مالی بر پایه ارزهای غیردلاری در چارچوب اقتصادهای نوظهور بزرگ ادامه می‌دهد و تلاش‌هایی نیز در این راستا انجام شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت که باقری در گفت‌وگو با این خبرگزاری بیان کرد: « ما برای ماموریت‌ها و کارهای مشترک زیادی با دیگر اعضای بریکس در چارچوب این سازمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین وظایف تلاش برای تجارت، مبادلات اقتصادی همکاری‌های مالی بر مبنای ارزهای غیردلاری است. فعالیت‌هایی در زمینه کار بریکس آغاز شده است که ما امیدواریم این فعالیت‌ها را به منظور دست یافتن به این هدف در سریع‌ترین زمان ممکن شدت ببخشیم و گسترش دهیم.»

بریکس که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد، گروهی است که اقتصادهای بزرگ در حال‌توسعه جهان، از جمله برزیل، روسیه،‌ هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می‌سازد.

در اوت ۲۰۲۳، پانزدهمین نشست عالی‌رتبه بریکس در ژوهانسبورگ برگزار شد که نتیجه آن توسعه این گروه با پیوستن آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به این ائتلاف بود. عضویت کامل آن‌ها، به جز آرژانتین قرار است تا ۱ ژانویه ۲۰۲۴ انجام شود.