به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به این‌که «اصلی‌ترین ماموریت نیروی دریایی ارتش حفظ و حراست از مرزهای آبی این کشور است»، گفت: چندین نوع مرز آبی داریم. اول، آب‌های سرزمینی که همانند مرز خشکی است. دوم، مرزهای اقتصادی در دریا است که با آب‌های سرزمینی چسبندگی دارد و منطقه نظارت محسوب می‌شود؛ یعنی در آب‌های آزاد قرار گرفته است، کشور بر آن اشرافیت دارد و هیچ کشوری اجازه فعالیت اقتصادی در آن را ندارد. سوم، مرز اقتصادی انتهایی است که به شرایط قرارگیری سواحل ما بستگی دارد.

وی با اشاره به این‌که «ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی برای اولین بار با ناوشکن تمام ایرانی دنا یک بار به دور کره زمین گردش کرد»، افزود: این ناوگروه نماد اقتدار مردم، نظام و کشور بود. همانطور که فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) درباره ماموریت ناوگروه ۸۶ فرمودند، این ماموریت باعث شد وجهه بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان ارتقاء پیدا کند و همینطور ارزش سیاسی این ماموریت بیشتر از ارزش نظامی آن بوده است. این کار در حالی انجام شد که نه فقط کارشناسان داخلی بلکه کارشناسان خارجی نیز هنوز باور ندارند که ایرانی‌ها بتوانند ناوشکنی در این ابعاد بسازند که توان اجرای چنین ماموریت سنگینی را داشته باشد.
وی افزود: در کنار همه دستاوردها،ناوگروه۸۶ طی ماموریت خود پهنه‌های اقیانوسی و آب‌راه‌های دریایی را پشت سر گذاشت که از نظر شرایط جوی و اقیانوسی قابل پیش‌بینی نبود. در حوزه بهداشت و درمان نیز، برای اولین بار سه عمل جراحی در دریا با موفقیت انجام شد و تمام نیازمندی‌های این ناوگروه در داخل آن پیش‌بینی شده بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره آخرین دستاوردهای این نیرو تاکید کرد: تامین امنیت دریای خزر بر عهده نیروی دریایی ارتش قرار دارد و امسال توانستیم آخرین دستاورد صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران یعنی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دیلمان را به ناوگان شمال در دریای خزر الحاق کنیم که توانمندی قابل توجهی در تمام حوزه‌ها دارد و می‌تواند در حوزه ایمنی شناورها حضور پیدا کند.
وی افزود: ما در ناوگان جنوب توانستیم توانمندی موشکی خود را چه از نظر تعداد و چه از نظر برد ارتقاء داده و برد این موشک‌ها را به ۱۰۰۰ کیلومتر برسانیم. در حوزه زیر سطحی نیز، زیردریایی‌های تماماً ایرانی در کلاس متوسط یعنی زیردریایی فاتح عملیاتی هستند.

وی اعلام کرد:‌ ما موفق شدیم تا اژدرهای بومی دو منظوره تولید شده در صنایع دفاعی را به کار بگیریم و به زودی در همین حوزه دستاورد مهمی را ارائه خواهیم کرد. در حوزه پهپادی نیز از نظر برد، تنوع ماموریتی و توانمندی آن‌ها در حوزه‌های شناسایی رزمی و انهدامی، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که به نیروی دریایی الحاق شده است. در حوزه بالگردی، اولین بالگرد جنگال دریایی را امروز در اختیار داریم که همه تجهیزات آن ایرانی است. همچنین، توانسته‌ایم اولین بالگرد اطلاعاتی خود را مجهز کنیم که همه تجهیزات آن کاملاً بومی و ساخت جوانان خودمان هستند. در حوزه برتری هوایی که در عرصه دریا اهمیت بسیار زیادی دارد به این توانمندی رسیده‌ایم که پهپادهای خود را به سمت دسته‌های پروازی هدایت کنیم که نتیجه تلاش صنایع دفاعی کشورمان است.

وی با اشاره به نوسازی شناورها و واحدهای این نیرو،‌ خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم ناوگان قدیمی خود را در همه ابعاد با توانمندی کاملاً ایرانی نوسازی کرده و در کنار آن نیز، ناوگان پروازی خود را باز آماد و نوسازی کنیم. هواناوهای ما به زودی به نیروی دریایی الحاق خواهند شد که توانمندی موشکی با برد بلند به آن‌ها اضافه شده است.