به گزارش اکونا پرس،

به نقل  از ایسنا، «کایرلو بودانوف» رییس اداره اطلاعات نظامی اوکراین ادعاهای غرب درباره انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و تاکید کرد که این اطلاعات واقعیت ندارند.

خبرگزاری رویترز پیشتر با نقل قول از ۶ منبع مطلع مدعی شده بود ایران حدود ۴۰۰ موشک بالستیک به روسیه فرستاده است‌ و تحویل آن‌ها، احتمالا، در ژانویه ۲۰۲۴ و در پی مذاکران میان تهران و مسکو انجام شد.

بودانوف اما می‌گوید «آن‌ها(موشک‌های ایرانی) آنجا نیستند. هیچ یک از این‌ها با واقعیت مطابقت ندارد.»

پیشتر، ایران ادعاهای غرب مبنی بر تحویل پهپادها و موشک‌ها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و گفته بود همکاری‌های نظامی با روسیه، بدون ارتباط با جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه انجام می شود.

ایران بارها تاکید کرده است برخلاف غرب که آشکارا به مداخله نظامی در جنگ اوکراین می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین حمایت نکرده و جنگ را راهکار حل‌وفصل این مناقشه نمی‌داند و آماده میانجیگری میان طرفین برای دست یافتن به یک راهکار صلح‌آمیز است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم روز پنج‌شنبه اذعان کرد واشنگتن تا بدین لحظه موفق به تایید انتقال موشک‌های بالیستیک از تهران به مسکو نشده است.

بودانوف همچنین اشاره کرد که تنها «تعداد کمی» از موشک‌های کره شمالی دریافت‌شده توسط روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده و "استفاده گسترده از آن‌ها صحت ندارد.»

اظهارات این مقام اوکراینی در پی این مطرح می شود که کربی در اوایل ژانویه گفته بود روسیه با استفاده از موشک‌های بالستیک کره شمالی در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ به اوکراین حمله کرده است. به گفته کاخ سفید، روسیه از چند موشک کره شمالی نیز در ۶ ژانویه علیه اوکراین استفاده کرد.

«هوانگ جون‌کوک» نماینده کره جنوبی در سازمان ملل هم مدعی شده کره شمالی از اوکراین به عنوان «میدان آزمایشی» برای موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای استفاده می‌کند.

افزون بر این، «آندرییف کوستین» دادستان کل اوکراین در ۱۱ ژانویه مدعی شد دفتر دادستانی اولین مستندات دال بر استفاده ارتش روسیه از موشک‌های کره شمالی را دریافت کرده است.

کره شمالی ادعاهای آمریکا را مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و آن را "بی‌اساس" تلقی کرد.