به گزارش اکونا پرس،

معاون اول رئیس جمهور روز سه شنبه پس از افتتاح و بهره برداری از چند پروژه صنعتی، بندری و گردشگری استان گیلان در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی، با بیان این مطلب اظهار داشت: آمریکا به اشتباه فکر می‌کند، کشور بزرگی مثل ایران را می‌تواند با تحریم‌ها به زانو درآورد اما بداند ایران اسلامی، می‌خواهد کشوری مستقل باشد، از حقوق خود در چارچوب اصول ملی استفاده کند و زیر بار تحمیل هیچ فشاری هم نمی‌رود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: آمریکا تصوراش این است که با فشار آوردن بر اقتصاد کشور، می تواند مثلث شومی که با عربستان و صهیونیست ها ایجاد کرده اند، به ایران تحمیل کنند. البته تلاش بعدی آنان، این است که نظام بانکی ما را تحت فشار قرار دهند و در کشتیرانی که مرکز حمل و نقل چندین تن کالاست، محدودیت ایجاد کنند؛ این موارد تحریم‌هایی است که دشمن انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل تحریم‌های دشمن، فرصت‌هایی استنثایی در اختیار ما قرار دارد و نباید اجازه دهیم شوک‌هایی که دشمن به لحاظ اقتصادی وارد می‌کند، مردم را اذیت کند.

جهانگیری با تصریح اینکه دولت در این راستا تمام تجربه و دانش خود را به کار گرفته، گفت: برنامه ریزی‌های خوبی انجام داده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: جاده ابریشم یکی از مهمترین ظرفیت‌های توسعه کشور به لحاظ تاریخی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین المللی است.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند جایگاه تاریخی ایران را در جاده ابریشم حذف کند، یادآور شد: در گذشته عده‌ای تلاش کردند که بدون توجه ایران، با تعریف دیگر کریدور‌های شمال - جنوب و غرب - شرق، بتوانند میلیون‌ها تن کالا را مبادله کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران باید در جاده ابریشم نقش کلیدی داشته باشد، گفت: جاده ابریشم، یکی از مهمترین و موثرترین تجربه‌های تمدن بود و امروز هرکس که به دنبال احیاء جاده ابریشم است، باید به این موقعیت تمدنی و تاریخی توجه کند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین روابط ایران با چین را راهبردی و مهم خواند و ادامه داد: در بهترین روابط در سطح رابطه با کشورها، چین شریک اول تجاری ایران است و لازم است کریدور‌های حمل و نقل کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به افتتاح کریدور جدید در منطقه آزاد انزلی و اهمیت آن، یکی از جهتگیری‌های اصلی توسعه کشور را خدمات دانست و تصریح کرد: سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی کشور‌های مهم صنعتی بالای ۷۰ درصد است و فناوری اطلاعات (IT)، گردشگری، بانکداری و تجارت را شکل می‌دهد.

وی به ظرفیت‌های گیلان به لحاظ نیروی انسانی، افراد فرهیخته و زیرساخت‌های خدادادی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این استان از ظرفیت‌های خدادادی منحصربفردی در حوزه گردشگری برخوردار است که می‌تواند یکی از زمینه‌های فعالیت توسعه در گیلان باشد.

وی افزود: مسیر رو به توسعه استان سرسبز و زیبای گیلان، با سرعتی مطلوب در حال طی شدن است؛ به احتمال در فرآیند توسعه گیلان اصلاحاتی باید اتفاق بیفتد تا مردم این استان اثرات آن را در زندگی خود، بهتر و بیشتر ببینند.

جهانگیری بیان داشت: باید با استفاده از ظرفیت ها، اتکا به نیروی انسانی و پشتوانه مرکز تغییراتی که برای توسعه گیلان لازم است، انجام دهیم تا در زندگی مردم تعیین کننده باشد؛ البته این جهتگیری بایستی در کل کشور اتفاق بیفتد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی گفت: این منطقه می‌تواند یکی از کانون‌های مهم توسعه‌ای گیلان باشد و بایستی به یکی از قطب‌های تجاری تبدیل شده و در آینده تجارت کشور، سهم عمده‌ای در صادرات و واردات ایفا کند.

لازم به ذکر است، مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و نیز اسکله مارینا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در منطقه آزاد انزلی افتتاح و زیرساخت گردشگری دریایی در خزر مهیا شد. همچنین با ورود نخستین محموله تجاری به بندر کاسپین، کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران به صورت رسمی افتتاح شد.