به گزارش اکونا پرس،

محمد جواد ظریف پس از ورود به وین به خبرنگاران گفت: دستور کار من کاملا روشن است؛ دستیابی به راه حل های عملی.

ظریف ادامه داد: انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند.

وزیر خارجه در پاسخ به این که روز جمعه بسته اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه خواهد شد، انتظارات شما از این بسته چه خواهد بود؟ گفت: آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از ۱+۵ یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام، حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان را دیده باشد، چون برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده است که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.

وی گفت: خیلی از این اقدامات مخصوصا در حوزه اقتصادی اقداماتی بوده است که منوط به برداشته شدن تحریم های آمریکا و اکنون که این تحریم ها بازگشت پیدا کرده بر اثر اقدام غیرقانونی ایالات متحده، لازم است که سایر اعضای برجام به عنوان مسئولیت مشترکی که داشتند جبران بکنند.

ظریف افزود: لذا آنچه که ما توقع داریم این است که حقوق مردم ایران دیده بشود البته ریز توقعات خودمان را به اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام اطلاع داده و حال روز جمعه باید ببینیم که تا چه میزان این انتظارات جمهوری اسلامی که انتظارات به حقی است را اینها مورد توجه قرار می دهند.