به گزارش اکونا پرس،
سوئد یکی از معدود کشورهایی است که دوست نزدیک واشنگتن محسوب می شود و از سوی دیگر روابط دیپلماتیک خود با پیونگ یانگ را حفظ کرده است. همان طور که «استفان لوون»، نخست‌وزیر سوئد گفته است، کره شمالی به این کشور اعتماد دارد.

 

احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به زودی با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. یک روزنامه سوئدی اعلام کرد ممکن است استکهلم میزبانی این نشست را بر عهده داشته باشد. نخست‌وزیر سوئد نیز در سفر اخیر خود به واشنگتن اعلام کرد حاضر است نقش میانجی را در این خصوص بر عهده داشته باشد.

 

سوئد یکی از معدود کشورهای جهان است که در پیونگ یانگ سفارت دارد. سفارت سوئد در کره شمالی در سال 1975 تاسیس شد و تا سال 2001 تنها سفارت یک کشور اروپایی در پیونگ یانگ بود. علاوه بر این، سوئد نماینده دیپلماتیک کشورهایی نظیر کانادا، آمریکا، استرالیا و کشورهای شمال اروپا در کره شمالی است که در پیونگ یانگ سفارت ندارند.

 

نخست وزیر سوئد در این خصوص اظهار کرد: «جایگاه ما و روابطمان با کره شمالی به صورتی است که این کشور به ما اعتماد دارد.» وی همچنین افزود دولت سوئد با خرسندی کامل آماده ایفای نقش میانجی در مذاکرات احتمالی آمریکا و کره شمالی است. لوون پیشتر نیز به دلیل مذاکره با پیونگ یانگ برای آزادی یک زندانی آمریکایی مورد تمجید ترامپ قرار گرفته بود.

 

این گمانه زنی ها در حالی صورت گرفته است که وزیر امور خارجه کره شمالی نیز در سفری کوتاه به سوئد با همتای خود دیدار و گفتگو کرد. به این دلیل که وزیر خارجه کره شمالی معمولا به کشورهای خارجی سفر نمی کند، این سفر غیرمعمول و غیرعادی تلقی می شود.

 

هفته گذشته دونالد ترامپ با اعلام این خبر که قصد دارد در ماه مه با رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کند، جهان را متعجب کرد. این خبر در حالی منتشر شد که با افزایش تهدیدات هسته ای آمریکا و کره شمالی علیه یکدیگر، دو کشور سال های پرتنشی را پشت سر گذاشته اند.

 

علیرغم افزایش گمانه زنی ها درخصوص امکان میزبانی سوئد در مذاکره احتمالی ترامپ و کیم جونگ اون، سوئیس، مغولستان و منطقه غیرنظامی دو کره نیز به عنوان محل برگزاری این نشست مطرح شده اند. احتمال میزبانی سوئیس نیز به این دلیل مطرح شده است که کیم جونگ اون پیشتر در این کشور اروپایی تحصیلات خود را به پایان رسانده است. با این حال، وی از سال 2011 تاکنون از کره شمالی خارج نشده است و همین امر احتمال برگزاری این مذاکره در اروپا را کمرنگ می کند.