همایون یوسفی  در گفت و گو با اکوناپرس در مورد اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش سوزی تالاب هور العظیم، گفت: تالاب هور العظیم در 2 بخش ایرانی و عراقی در حال سوختن بود که بخش مربوط به داخل ایران طی 2 مرحله کنترل شد و بخش قسمت عراق نیز موقتاً توسط بالگردهایی حمل آبی که توسط ایران اعزام می شدند مهار شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتها در حال حاضر مشکل بخش عراق هور العظیم است که بعد از نزدیک به 2 ماه هنوز در حال سوختن است و به صورت کامل خاموش نمی شود. این که علت این تداوم چیست هنوز برای ما معلوم نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه طرف عراقی در این مورد به خوبی پاسخگو نیست و وزارت خارجه و وزارت کشور ما نیز تلاش آنچنانی برای ورود به موضوع و قانع کردن کشور عراق برای کمک به خاموش کردن آتش سوزی نکرده اند. ما خواستار این موضوع هستیم و امیدواریم از طریق این پیگیری ها، دولت عراق قدمی در کنترل آتش سوزی هورالعظیم بردارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت عراق از قبال روابطش با ایران منافع زیادی کسب کرده و در حال حاضر باید خودش را متعهد به همکاری با ایران در مساله آتش سوزی هورالعظیم بداند.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: هرچند که در شرایط کنونی هور العظیم در بخش عراق در حال سوختن است و در واقع این عراقی ها هستند که باید از ما و مجامع بین المللی درخواست کمک کنند اما بی توجهی دولت عراق به این فاجعه زیست محیطی و عوارضی که دود این آتش سوزی برای برخی از شهرهای ما دارد باعث شده که ما از دولت عراق بخواهم اقدامی در این راستا انجام دهد.

وی در مورد این که چه اقداماتی در جهت رها سازی آب به منطقه صورت گرفته است، گفت: در این رابطه مذاکراتی با وزارت نیرو انجام شده و یک مقداری هم رها سازی صورت گرفته است منتها این کافی نبوده و نیاز است که هم دولت و وزارت خارجه به موضوع ورود بیشتری داشته باشند و دولت عراق را وادار به همکاری کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: هنوز مشخص نیست که این آتش سوزی ها در آینده چه مقدار می تواند بر ریزگردها تاثیر بگذارد اما حداقلش این است که در این مدت آلودگی ایجاد کرده و باعث بیماری ها و هزینه های زیادی شده است.