جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با اکوناپرس در واکنش به هشدار ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی، گفت: تلاش‌های وسیعی برای نظم بخشیدن به مناسبات بین کشورها در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم در جهان صورت گرفت و پیمان عمومی تعرفه و تجارت تشکیل شد که بعدها به سازمان تجارت جهانی تبدیل و امروزه زمینه تجارت آزاد را بین نیمی از کشورها تسهیل کرده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از متقاضیان سازمان تجارت جهانی بوده که به دلیل مخالفت آمریکا تاکنون نتوانسته به این سازمان بپیوندد، ترامپ نیز با هدف باج خواهی بیشتر در مورد خروج از این سازمان هشدار داده است.

وی افزود: ترامپ به پیمان نفتا که قدرتمندترین پیمان اقتصادی نیم کره غربی جهان بین آمریکا- کانادا و مکزیک با همین دید نگاه می‌کند و از کانادایی‌ها و مکزیکی‌ها باج‌خواهی می‌کند، برجام هم که قرارداد همه جانبه بین‌المللی است و کشورهای اروپایی و ایران هم آن را امضا کردند را با قصد باج‌خواهی کنار گذاشت و در قِبال سازمان تجارت جهانی هم همین سیاست را پیش گرفته است تا امتیازاتی از قدرت‌های اقتصادی امروز دنیا مانند چین و اتحادیه اروپا به دست آورد.

رحیمی جهان‌آبادی معتقد است: در صورتی که آمریکا از سازمان تجارت جهانی خارج شود، در وهله نخست به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند زیرا بخش عمده واردات و صادرات آمریکا را مختل می‌کند، البته به ما هم فرصت می‌دهد تا بدون دخالت آمریکا به عضویت سازمان تجارت جهانی در بیایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اعضای سازمان تجارت جهانی هم با این تهدید ترامپ شاید متوجه شوند که مشکل ترامپ با ایران یا قرارداد خاص بین‌المللی نیست بلکه وی معتقد است در قِبال همه معاهدات بین‌المللی باید شیوه باج‌خواهی را اتخاذ کند. هرچند امیدواریم این تصمیم منافع آمریکا را متضرر کند و بخشی از تامین منافع ایران در عرصه بین‌المللی را فراهم کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران را عضو ناظر هم نمی‌توان گفت، سازمان تجارت جهانی اعضای آزمایشی دارد که پس از تامین برخی خواسته‌های سازمان تجارت جهانی و با تایید شورای عمومی، به عضویت این سازمان در می‌آیند و ایران ظرف یک دهه و نیم گذشته این مراحل را طی کرده و همیشه جز کشورهای متقاضی بوده اما هیچ گاه آمریکا اجازه عضویت به ایران نداده است.