به گزارش اکونا پرس،

در ادامه رویارویی دیپلماتیک روسیه با کشورهای غربی به دلیل مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس و دخترش «یولیا» با سم اعصاب در شهر «سالیزبری» بریتانیا، مسکو، روز گذشته اعلام کرد که ۵۹ دیپلمات از ۲۳ کشور مختلف را اخراج می‌کند.

براین اساس، وزارت خارجه روسیه، روز جمعه سفرا یا اعضای ارشد سفارتخانه‌های اکثر کشورهای غربی که دست به اخراج دیپلمات‌های روس زده‌اند را احضار کرد.

«لاوری بریستو» سفیر بریتانیا در مسکو نیز به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، به لاوری بریستو گفته شده که یک ماه مهلت دارد تا تعداد کارکنان مراکز دیپلماتیک بریتانیا در روسیه کاهش یافته و با شمار کارکنان دیپلماتیک روسیه در بریتانیا برابر شود.

با این حال وزارت خارجه روسیه مشخص نکرده است که چه تعداد از کارکنان دیپلماتیک بریتانیا در این کشور می‌بایست کاهش یابد.

پیش از این بریتانیا در واکنش به مسموم کردن سرگئی اسکریپال و دخترش، ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج کرد. بریتانیا گفته روسیه پشت این حمله بوده است. این در حالی است که روسیه این اتهام را رد می‌کند.

به دنبال این اقدام بریتانیا بیش از ۲۰ کشور غربی نیز دست به اخراج دیپلمات‌های روس زدند. جدی‌ترین واکنش از سوی آمریکا بود که ۶۰ مامور اطلاعاتی روسیه را اخراج کرد و کنسولگری روسیه در سیاتل را هم تعطیل کرد.

اخراج دیپلمات‌های روس، بزرگترین اقدامی جمعی دیپلماتیک کشورهای غربی علیه روسیه از زمان پایان جنگ سرد است.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.