به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز (یکشنبه 11 آذر) مجلس شورای اسلامی با تبریک روز مجلس که مصادف با شهادت آیت الله مدرس بوده به نمایندگان و ملت عزیز ایران گفت: یک دهان خواهم به پهنای فلک، تا بگویم وصف آن رشک ملک.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یکصدساله اخیر قیام های بزرگی به رهبری روحانیت در ایران صورت گرفته است، افزود: نهضت تنباکو به رهبری میرزای شیرازی بزرگ، قیام مشروطیت به رهبری مراجع نجف و تهران، حرکت شهید شیخ فضل الله نوری، انقلاب عراق به رهبری میرزای شیرازی یا حرکت های انقلابی مرحوم مدرس در چند دوره مجلس که از جمله حساس ترین دوران تاریخ ایران بود، قیام مرحوم خیابانی و قیام میرزا کوچک خان جنگلی که در هر یک از این قیام ها نکته های آموختنی نهفته است و دانستن آنها ضرورت دارد که به همین جهت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جوانان به ویژه دانشجویان توصیه کرده اند که با تاریخ آشنا شوند و تاکید کرده اند که تاریخ درس بوده و می توان از تاریخ بسیار درس ها آموخت.

مرحوم مدرس واقعاً ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

وی با اشاره به اینکه مرحوم مدرس واقعاً ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد، ادامه داد: ملک الشعرای بهار درباره شهید مدرس می گوید که یکی از شخصیت های بزرگ ایران که از فتنه مغول به بعد نظیر آن بدان کیفیت استعداد و تمامی وجوه از حیث صراحت لهجه، شجاعت و ویژگی های فنی در علم سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده، سید حسن مدرس است.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: ایران رجال اصلاح طلب، شجاع و فداکاری همانند امیرکبیر، سید جمال اسدآبای، ملک المتکلمین و... داشته و داریم، اما مدرس از حیث تمامی امور چیز دیگری بود.

شهید مدرس برای استقرار استقلال در ایران جایگاهی جز مجلس قائل نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چند دوره ای که شهید مدرس در مجلس حضور داشت، گاه به عنوان مجتهد ناظر مصوبات و گاهی به عنوان نماینده مردم برای استقرار استقلال در ایران جایگاهی جز مجلس قائل نبود، افزود: شهید مدرس در مجلس ششم فرمود که مجلس مرکز ثقل و قضا و قدر مملکت ایران است و اگر یک روز به عمر مجلس شورای ملی باقی بماند، شخصی برخلاف اساس مشروطیت اقدام کند، از وکالت منعزل است که همین تفکر را در آرای امام خمینی (ره) بارها ملاحظه کرده ایم که فرمودند من تکرار می کنم که مجلس بالاترین مقام در این کشور است و اگر مجلس رأی داد و شورای نگهبان آن رأی را پذیرفت هیچکس حق ندارد یک کلمه درباره آن چیزی بگوید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در جای دیگری فرمودند کسانی که با قانون مخالفت می کنند، با اسلام مخالفت می کنند که علت تاکید اساسی شهید مدرس و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر جایگاه مجلس این است که مظهر اراده ملت بوده و مردم سالاری از نظر آنها یک امر فانتزی نبود و مجلس را مرجع بحث های جدی برای مصالح کشور می دانستند.