به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ علی لاریجانی در نشست شورای اداری شهرستان های سواحل مکران در جاسک افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند و مطابق با برنامه ششم ، توسعه این منطقه موضوعی استراتژیک است.

وی گفت: فعالیت نیروی دریایی در این منطقه به معنای اهمیت آن برای امنیت و منافع ملی است و طرحهای مهمی مانند خط انتقال نفت در این منطقه دردست اجرا است.

لاریجانی افزود: مقدمات سرمایه گذاری خارجی در این منطقه آغاز شده است و باید تداوم داشته باشد.

لاریجانی افزود: ایجاد منطقه آزاد جاسک در مجلس شورای اسلامی بررسی و حتی به تصویب رسیده است. البته شورای نگهبان در این باره نظراتی دارد و مسیر این کار در مجلس هموار شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مبادلات دریایی در این منطقه زمینه خوبی دارد اما باید چارچوبی برای آن تعیین و گمرک جاسک باید فعالتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم نباید از مبادلات تجاری و دریایی محروم شوند به شرطی که برای اقتصاد کشور هم مفید باشد.

لاریجانی افزود: در توسعه منطقه باید به تقویت سکونت های بومی هم توجه شود و نباید در این مناطق بخشی فقیر و غنی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استقرار دبیرخانه مکران علاوه در منطقه، در تهران نیز باید متمرکز شود.

لاریجانی افزود: در شورای هماهنگی سران قوا ساختار توسعه در منطقه بررسی، و به وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد خط هوایی توصیه می شود.

وی گفت: برای فعال شدن ایرلاین های بخش خصوصی و پر شدن ظرفیت صندلی های خالی این خطوط ، باید از اعتبارات استانی نیز کمک گرفته شود. البته در آینده توسعه این منطقه، این موضوع حل خواهد شد.

لاریجانی با تاکید بر استفاده از صاحبنظران منطقه برای توسعه گفت: یکی از مشکلات ما در کشور نادیده گرفتن نخبه های محلی در توسعه مناطق است.

وی با تاکید بر ظرفیت این منطقه در صادرات میوه و تره بار گفت: صادرات میوه نباید موجب کمبود آن در کشور شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زندگی مسالمت آمیز شیعیان و اهل سنت در این منطقه یک مزیت است اما دشمنان سعی دارند با رواج دروغ پردازی و توهین، بین مسلمانان تفرقه افکنی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان استانی و مردم منطقه نیز خود را آماده توسعه کنند زیرا آینده این منطقه درخشان است و لازم است مردم فرزندان خود را برای فراگیری رشته های مورد نیاز این منطقه تشویق کنند تا نیروی بومی با دانش کافی بتواند نیاز توسعه منطقه را برآورده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر راه اندازی رشته های مرتبط با نیاز منطقه در دانشگاه های هرمزگان تاکید کرد.