به گزارش اکونا پرس،

المیادین در گزارشی با برشمردن ناکامی های وزیر امور خارجه پیشین عربستان سعودی در تحولات یمن، سوریه، قطر و پرونده قتل خاشقجی، برکناری او را چیزی شبیه به مجازات توصیف کرد.
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد، سلمان پادشاه سعودی روز پنج شنبه در احکامی دستور داد تغییراتی در کابینه عربستان صورت گیرد و بر اساس آن، شماری از وزرا از پست های خود کنار گذاشته شدند که از جمله مهمترین آنها عادل الجبیر وزیر امور خارجه بود. 
کسی که زندگی نامه و کارنامه شغلی عادل الجبیر را مطالعه کند متوجه می شود سفیر سابق ریاض در واشنگتن یکی از مهمترین کانال های ارتباط عربستان با دولت آمریکا در طول 30 سال گذشته بوده است. این مسئله باعث شده بود تا منتقدان الجبیر او را متهم کنند در حدی به آمریکا عشق می ورزد که بیشتر از اینکه عربستانی باشد آمریکایی است. طبق موازین دیپلماتیک، برکناری عادل الجبیر و تعیین او به عنوان وزیر مشاور در امور خارجی دولت، چیزی شبیه به مجازات است و چه بسا نشانه ای برای ناکامی و شکست های او در عمل به وظایفش باشد. اکنون سؤال این است که عادل الجبیر در چه زمنیه هایی شکست خورد و دچار ناکامی شد؟ 
نخست یمن؛ از ساعت های آغازین جنگ عربستان علیه یمن نگاه ها به الجبیر معطوف شد که در آن زمان در شبکه های تلویزیونی حاضر می شد و جزئیات این حمله و توجیهات آن را شرح می داد. وی بارها اعلام کرد حملات ائتلاف سعودی به یمن به منزله کسب یک پیروزی بزرگ برای عربستان است. گذشت سه سال از جنگ یمن کافی بود تا او موضع خود را در این زمنیه تغییر داده و اخیرا اعلام کند جنگ یمن بر کشورش تحمیل شد و راه حل بحران یمن فقط سیاسی است.
دوم سوریه؛ "کناره گیری یا مواجه شدن با گزینه نظامی" و "بشار اسد جایی در آینده سیاسی سوریه ندارد"، اینها نمونه ای از اظهارات عادل الجبیر پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه عربستان بود. وی همچنین بارها تهدید به علمیات نظامی علیه سوریه کرد اما تهدیدهای او از حد اظهارات رسانه ای عبور نکرد و با گذشت زمان هیچ کدام عملی نشد و محوری که عربستان نوک پیکان آن بود دچار شکست شد. 
سوم بحران قطر؛ ناظران عملکرد سیاسی الجبیر را در بحران کشوهای حاشیه خلیج فارس و محاصره قطر بی نتیجه توصیف کردند، به طوری که به وضوح در تشکیل ائتلافی علیه قطر که کشورهای مؤثر در عرصه تصمیم گیری جهانی را شامل شود شکست خورد. 
چهارم پرونده قتل خاشقجی؛ در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، عادل الجبیر پس از گذشت 18 روز از حادثه مواضعی اتخاذ کرد که با مواضع رسمی در تضاد بود. او تأیید کرد خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری در استانبول به دلیل ارتکاب یک اشتباه بزرگ کشته شده است، ولی در اظهارات بعدی سخنان خود را نقض کرد و گفت عربستان از کیفیت کشته شدن خاشقجی اطلاعی ندارد. 
به نظر تحلیلگران، برکناری عادل الجبیر بیانگر آغاز مرحله جدیدی در عرصه دیپلماسی سعودی است که با تحولات حاکم بر ریاض و منطقه بیگانه نخواهد بود، این در حالی است که امارات اخیرا سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و این اقدام نیز نقطه عطف سیاسی مهمی در تحولات منطقه به شمار می رود.