به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 12 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اصلاحات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با ماده 15 این لایحه با 175 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 15 اصلاح شده لایحه مذکور آمده است؛ اطلاعات سامانه مودیان محرمانه است و سازمان مجاز به افشای آن مگر به حکم قانون و یا مرجع قضایی نمی باشد. همچنین کارگروه راهبری سامانه مودیان مجاز است درخصوص استفاده از این اطلاعات برای دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و نیز استفاده از اطلاعات به صورت داده های ناشناس مشروط به رعایت حریم خصوصی اشخاص برای سایر متقاضیان تصمیم گیری کند.

تبصره 1: سازمان مکلف است در ایجاد و استقرار سامانه نسبت به صیانت و حفاظت از اطلاعات اشخاص و رعایت مقررات امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) اقدام کند.

تبصره 2: متخلفین از مفاد این ماده ضمن جبران خسارت وارده مشمول مجازات موضوع ماده 279 قانون مالیات های مستقیم می شود.

شایان ذکر است در ماده 279 قانون مالیات های مستقیم آمده است؛ هرگونه دسترسی غیرمجاز و سوء استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال، به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. سایر مجازات‌های قانونی مربوط به این ماده با اقامه دعوی توسط ذی نفعان و به تشخیص مراجع قانونی ذی صلاح تعیین می‌شود.