به گزارش اکونا پرس،

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد:  به دلیل برنامه‌ای که برای رئیس جمهور پیش آمد نتوانست در این برنامه شرکت کند و بنده به جای او ادای وظیفه می‌کنم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از مجموعه نخبگان برگزیده و جوانان عزیر و داوران تشکر می‌کنم، گفت: امیدوار هستم همواره شاهد دستاوردهای مهم تر و بیشتری برای جامعه انسانی باشیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ تخصصی دوران زندگی من در علوم مهندسی گذشت، گفت: هرچه بیشتر در این حوزه کار کردم هم به لحاظ فردی هم در نهاد‌هایی که مسئولیت داشتم نیاز به علوم انسانی را درک می‌کنم و معتقد هستم این بخش از علم در زمان‌های خاص نقش کارساز و تعیین کننده‌ای برای عبور از تنگنا‌ها دارد.

جهانگیری با بیان اینکه هرچه مشکلات بیشتر می‌شود نیاز ما به علوم انسانی ملموس‌تر می‌شود، گفت:گاهی اوقات به دلیل شدت مشکلات حل آن‌ها نیاز به کار بیشتری دارد و انتظار ما از مراکز پژوهشی این است که به دولتمردان و شهروندان در فهم درست مسائل و ارائه راهکار‌ جهت برون رفت از مشکلات کمک کنند.

آثار جنگ در شرق ایران هنوز پابرجاست

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر متوجه نشویم که مشکلات از کجا نشات می‌گیرند به مقصد نمی‌رسیم و در مسیر علوم انسانی نقش نخبگان پر رنگ‌تر از اساتید رشته‌های علوم انسانی است.

وی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: راه درازی را پشت سر گذاشته ایم و از گردونه‌های سختی عبور کرده ایم،  اگر نگاهی به گذشته و نگاهی گذرا به مشکلات داشته باشیم بسیاری از دوران زندگی استثنایی بوده است.

جهانگیری ادامه داد: آثار جنگ در شرق کشور ما و در کشور افغانستان و جنگ خلیج فارس هنوز پا برجاست؛ گروه‌های تروریستی به دنبال معرفی چهره جدیدی از اسلام هستند و اگر ایران دست به کار نمی‌شد داعش امروز در منطقه دولت داشت.

معاون اول رئیس جمهور درباره مشکلات داخلی کشور بیان کرد: اکنون پس از عبور از مشکلات با فرصت‌های خوبی روبه رو هستیم و البته تنگنا‌ها تحریم‌های زیادی هم در مقابل ما قرار داده است و با توجه به آموخته‌های خود می‌توانیم شرایط کشور را با وضع بهتری پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب علاوه بر توجه به مشکلات، کشور به افق گشودن آینده احتیاج دارد، گفت: باید به کمک اراده سیاسی نگرانی درباره آینده کشور و در بخش‌های فرهنگی و سیاسی را برطرف کنیم.

تلاش آمریکا برای مبهم نشان دادن  آینده جوانان ایرانی

جهانگیری درباره جنگ رسانه‌ای آمریکا گفت: این جنگ در کنار جنگ اقتصادی به وجود آمد و مهمترین هدف آن‌ها این است که آینده نسل جوان ایران را مبهم نشان دهند و یا به تعبیر خود تردید درباره آینده کشور را بیشتر کنند، به همین دلیل باید تلاش گسترده‌ای جهت رفع نگرانی ها داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: زمان بالابردن اعتماد به نظام است و سرمایه اجتماعی همواره به ملت ایران کمک کرده تا از شرایط دشوار عبور کنند؛ این سرمایه نتیجه قرائت دینی امام راحل از اسلام بوده است و ایشان فرمودند: مردم در حکومت نقش تعیین کنننده‌ای دارند و تلاش این است.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی ایران هستند، گفت: بیش از هر زمان دیگری دانشمندان و نخبگان می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند و طبیعی است برای بالا بردن اعتماد و امید اجتماعی باید در رویکرد‌ها و رفتار‌ها اصلاحات انجام شود.

جهانگیری با بیان اینکه گفتگو میان دولت و دانشگاه آغاز شده است، اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردم موضوع گفتگو ملی را در همه جا مطرح کنم و فکر می‌کنم راه عبور از تنگنا‌ها توجه به مسائل داخل و گفتگو است.

همه باید در برابر ملت پاسخگو باشند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسات دانشگاهی گفت: اکنون بین دانشگاه‌ها گفتگو آغاز شده است؛ گفتگو و همدلی نیاز اصلی کشور است و به این موضوع شدیدا احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه تمام نهاد‌ها در چارچوب وظایف خود باید عمل کنند، اظهار کرد: هر نهاد و هر شخصی که تصمیم می‌گیرد باید در برابر ملت پاسخگو باشد، دولت و قوه‌های مختلف همه و همه باید پاسخگوی مردم کشور باشند.

جهانگیری ادامه داد: نخبگان باید به حکومت کمک کنند و در هرجایی که ممکن است هشدار دهند؛ در مقطعی هستیم که به شدت نیاز است اعتراض مردم شنیده شود و پیداست در شرایط کنونی که در تنگنا هستیم به کمک مردم می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم با نخبگان باید گفتگو کنند، اظهار کرد: نخبگان نقش واسط میان دولت و مردم هستند و طبیعی است باید به الزامات آن توجه داشته باشیم، امیدوار هستم صاحب نظران در رشته‌های علوم انسانی در شرایط کنونی کشور به خوبی وارد عمل شوند تا از شرایط کنونی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ایران صاحب نظران بسیاری دارد، گفت: اگر همه با هم باشیم می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.