به گزارش اکونا پرس،

بهرام قاسمی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به گلایه‌های زیاد جمهوری اسلامی ایران از طرف اروپایی برای طولانی شدن زمان اجرای این کانال افزود: تاکنون تاریخ‌های متعددی از طرف اروپایی‌ها برای اجرای سازوکار مالی میان ایران واروپا مطرح شده است وما منتظریم زمان اجرای ان را از زبان خود مقامات اروپایی بشنویم.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد: اروپایی‌ها به عنوان مجموعه‌ای از کشور‌های مهم جهان بتوانند ثابت کنند که مستقل از فشار‌های ایالات متحده می‌توانند این سازوکار مالی را عملی و اجرایی کنند.

قاسمی گفت: این پیشنهاد خود اروپایی‌ها بود که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های جدید با ایجاد سازوکار‌های مالی جدید مزایایی که برجام می‌توانست در حوزه اقتصادی ایجاد کند را تامین کنند.

سرنوشت ونزوئلا را مردم این کشور تعیین می کنند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سرنوشت ونزوئلا را مردم این کشور تعیین می کنند.

بهرام قاسمی با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملا روشن است افزود: ما دخالت بیجا ، نامشروع، غیرقانونی و خلاف موازین بین المللی را در امور داخلی دیگر کشورها محکوم می کنیم و به اعتقاد ما اقدامات و د خالت های آمریکا در ونزوئلا کار ناپسندی است که حتما باید محکوم شود.

وی تصریح کرد: این بدعت نباید به وجود آید که کشوری مثل آمریکا بخواهد در عصر و زمان حاضر مثل گذشته های دور در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کند.

قاسمی با تاکید بر اینکه سرنوشت ونزوئلا را مردم این کشور تعیین می کنند گفت: اگر مشکلات و اختلاف نظرهایی هم در درون این کشور وجود دارد موضوعی است که به خود مردم و دولت قانونی ونزوئلا مربوط می شود آنها می توانند در یک محیطی از گفتگو و تفاهم به راهکارهای اساسی برسند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ونزوئلا بتواند با گفتگو و تفاهم به مسیر استقلال و پیشرفت خود ادامه دهد افزود: این اجازه را دیگران نمی توانند داشته باشند هر زمان که بخواهند در امور داخلی دیگر کشور دخالت کنند چرا که جهان و شرایط امروز ما و تحولات جهان دیگر مثل گذشته نیست که اجازه دهد کشورهایی به عنوان کشورهای برتر بخواهند سرنوشت دیگران را بدست گیرند.

قاسمی تصریح کرد: آمریکا هم باید بداند کشوری است مثل سایر کشورها دارای یک رای در سازمان ملل بایداز این نوع زیاده خواهی ها و زیاده طلبی ها و تحمیل دیدگاه های خودبه دیگر کشورها اجتناب کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: به طور قطع هیچ کس دلسوزتر وعلاقه مندتر ازمردم ونزوئلا نسبت به سرنوشت کشور خودشان نیست.