به گزارش اکونا پرس،

رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: خشکسالی نتیجه کم بارشی ها و سیل حادث شده نیز بر اثر پربارشی ها است، سیل های بزرگی در کشورهای صنعتی رخ داده و خسارات زیادی را به بار آورده اما این کاهش خسارات و صدمات سیل است که اهمیت دارد.

 وزیر نیرو با بیان اینکه شدت، طول مدت و وسعت بارندگی ها هرکدام به تنهایی منجر به سیل می شوند اما در کشور ما ترکیب هر سه مورد موجب سیل شد و 23 استان را درگیر خود کرد، تصریح کرد: تنها بارندگی 2 هفته ابتدایی فروردین ماه سال جاری 19 برابر میزان بارندگی سال گذشته بود در حوزه آبریز سد کرخه نیمه اول فروردین ماه سال گذشته حدود 3 میلی متر بارندگی رخ داد که در نیمه اول فروردین ماه سال جاری این رقم معادل 198 میلی متر بود.

وی با اشاره به اینکه در مناطق معتدل و پربارش حاصل سیل همواره خسارات و صدمات است اما ما کشور خشک و نیمه خشکی هستیم که اگر چنانچه برخی نظرات تائید شود ممکن است ترسالی ها و خشکسالی های شدیدی داشته باشیم براین اساس باید بیشترین بهره را از بارندگی ها کسب کنیم، ادامه داد: در بارش های اخیر 44 تالاب کشور از 40 تا 100 درصد آبگیری شده و حجم آب سدها 64 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه باید از برکات سیل استفاده و صدمات آن کاهش داده شود، عنوان کرد: اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، هر مقدار تجهیزات لازم است باید برای پیش بینی ها تهیه شود، آخرین پیش بینی که 9 بهمن ماه سال گذشته در شورای آب ارائه شد حاکی از این بود که در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط عادی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه  فراموش نکنیم در حوزه هایی که سیل رخ داد به دلیل ظرفیت مخازن و حجم سیلاب ها شرایط نامناسبی برای پایین دست ایجاد شد، تصریح کرد: دستور رئیس جمهور برای تشکیل هیات بررسی و تدوین گزارش سیل ها صادر شده، سازمان های اجرایی توانسته اند در پاسخگویی به حادثه و بازگردانی شرایط به نحو مطلوبی عمل کنند.

وی افزود: یک و نیم درصد روستاهای خسارت دیده به دلیل عدم دسترسی برق ندارند و همچنین یک و نیم درصد روستاها با مشکل برقراری شبکه آب مواجه هستند و بالغ بر 2 هزار و صد میلیارد خسارت به شبکه ها وارد شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال 1400، 75 هزار کیلومتر حریم بستر رودخانه ها تعیین شود، ادامه داد: موضوع سیلاب همانند موضوع مدیریت آب  میان بخشی است، ساده سازی و توجه به یک بخش آن فرصت را از ما می گیرد.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت 10 میلیارد مترمکعب آب ورودی به مخزن چند سد تنها با مدیریت در رهاسازی آب های ذخیره شده امکان پذیر بود.