به گزارش اکونا پرس،

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی بلندپایه عازم روسیه شده است. بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آینده برجام از اهداف این سفر فشرده است.

ظریف تصریح کرد: متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین‌المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند و لذا جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، این اقدامات را فعلاً اجرا نکند.

او ادامه داد: این حق برای ایران در برجام دیده شده؛ یعنی ما الآن خارج از برجام عمل نمی‌کنیم بلکه در چارچوب برجام عمل می‌کنیم. مواد ۲۶ و ۳۶ برجام چنین اختیاری را به ایران و البته به سایر کشورهای عضو داده که اگر کشوری تعهدات خودش را اجرا نکرد، آنها هم تعهدات خودشان را به صورت جزئی و کلی اجرا نکنند. اقدام ایران کاملاً در این چارچوب است و بنا بر این، ایران از برجام خارج نخواهد شد. ایران کاملاً در چارچوب برجام عمل می‌کند و این فرصتی است برای سایر اعضای برجام که اقدامات لازم را انجام دهند؛ نه اینکه صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این تحولی است که فردا در اجرای تصمیمات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد و جزئیات آن را دوستان من در تهران فردا حتماً به اطلاع مردم خواهند رساند.