به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری خانه ملت،سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح در نشست علنی امروز (شنبه، 4 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به مناسب سالروز فتح خرمشهر به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک روز ملی مقاومت و پایداری مردم شریف دزفول به ملت ایران به برجستگی فتح خرمشهر در مواجهات راهبردی و در شرایط سرنوشت ساز کنونی اشاره کرد و گفت: در آستانه 3 مناسبت مذهبی، تاریخی و سیاسی قرار داریم.

 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح بر همین اساس تصریح کرد: مناسبت مذهبی ایام ماه مبارک رمضان  شهادت حضرت علی (ع) است و مصادف با ایامی است که برای هر فرد، انسان‌ساز خواهد بود.

وی افزود: مناسبت تاریخی مربوط به 37 سال پیش است که عملیات فتح‌المبین در 11 اردیبهشت سال61 آغاز شد و بعد از 24 شبانه‌روز خرمشهر آزاد شد. ما همیشه باید به یاد داشته باشیم در چه وضعیتی بودیم و خداوند به ما نصرت عطا فرمود و به ملت ایران عزت داد لذا باید به جوانان و فرزندان خود حقیقت جنگ را بگوییم و از روح بزرگ فرماندهان سپاه و ارتش چه شهید و چه زنده تعریف کنیم.

سردار رشید فرماندهی فرماندهان جنگ در فتح خرمشهر را نقطه ساماندهی و رفع التهاب دانست و افزود: با آغاز هر عملیات زمین زیر پای رزمندگان اسلام به لرزه در می‌آمد و هراس به دل دشمن می‌افکند و این فرماندهان جنگ بودند که حماسه می‌آفریدند و رجزهای حماسه آمیز می‌خواندند که باعث می‌شد در معرکه جنگ جان‌های به پناه آمده، آرامش یابد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در رأس همه رزمندگان، حماسه‌سرا تاریخ بزرگ انقلاب اسلامی یعنی حضرت امام (ره) بودند که می فرمود من دست و بازوی کسانی که بار مبارزه را به دوش می‌کشند می‌بوسم و تعارف هم نمی‌کرد لذا فرماندهان ما از نسل حماسه‌ساز، آرمان‌خواه و مسئول بودند.

وی همچنین به مناسبت سیاسی روزهای اخیر اشاره و بیان کرد: قرارگیری موقعیت خاص در برابر سیاست‌های زیاده‌خواهانه آمریکایی‌های متجاوز و متحدین آنها یعنی رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها مناسبت سیاسی این روزها است که دشمن ما را مخیر میان بی‌ثباتی و جنگ و یا تسلیم قرار داده است.

سردار رشید ادامه داد: برای تصمیم‌گیری علاوه بر رصد تحولات و راهبردهای فعلی باید به تجربیات دفاع مقدس نیز توجه کرد چرا که تجربه دفاع مقدس ناظر بر راهبردهایی است که باید امروز و آینده مورد توجه باشد و باید نگاه را به گونه‌ای داشت تا بدانیم در چالش‌های کنونی چه اقدامی صورت دهیم.  

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه جنگ بر ملت ایران در شرایطی تحمیل شد که مسئله اصلی ما ثبات نظام جمهوری اسلامی بعد از وقوع انقلاب بود و آمادگی دفاع را نداشتیم، یادآور شد: اگر در آن روزها درگیر اختلافات سیاسی نبودیم و نیروهای مسلح با یکدیگر هماهنگ بودند و این آمادگی را داشتند که با دشمن مواجه شوند، دشمن جرأت دست درازی به خاک میهن را نمی‌کرد.

وی افزود: ملت ایران با رهبری امام (ره) بر تهدید و تجاوز دشمن غلبه کرد و این دفاع بر پایه باور به انقلاب و جنگ عاشورایی صورت گرفت لذا تمامی این عوامل محاسبات دشمن را تغییر داد که نشان می‌دهد امروز برای مقابله با توهم دشمن به استفاده از تدبیر و هماهنگی در برابر آنها نیازمندیم.

ایران برای رویارویی با هر وضعیت نظامی آماده است

سردار سرلشگر رشید ادامه داد: مشخصه های قدرت بومی ما چیست و برآمده از چه تجربه ای است، ما خسارت های حاصل از عدم آمادگی و غافلگیری را در آغاز جنگ، امروز به هوشیاری دائمی و برخورداری از آمادگی دفاعی و بازدارنده تبدیل کرده ایم. دوم ما، آسیب پذیری مردم در برابر تهاجم موشکی و هوایی دشمن را به شهرها و مردم بی دفاع به قدرت موشکی و پدافند هوایی تبدیل کرده ایم.

وی افزود: نگرانی و فشار دشمن و بهانه جویی در برابر موشک های دقیق و نقطه زن و ناوزن به این دلیل است که ایران صاحب قدرت موشکی و به صورت مستقل است، بدین معنا که ایران سیاست های دفاعی خود را مستقل از منافع قدرت بیگانه و سلطه گر تعریف می کند و در چارچوب منافع ملت ایران و کشور انجام می دهد.

فرمانده قرارگاه مرکز خاتم الانبیا ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: دشمن از این سیاست ها و قدرت تحقق آن نگران است نه حجم و شکل موشک یا شعارهایی که بر آن نوشته می شود، که آن هم مهم است. سوم؛ ما ضعف در برابر دشمن و حملات دشمن به نفتکش ها و کشتی ها برای صادرات و واردات را با برخورداری از قدرت دریایی به برتری ایران و ضعف تحقیرآمیز دشمن تبدیل کرده ایم.

وی تاکید کرد: امروز بحث در مورد امنیت و ثبات در خلیج فارس و تنگه هرمز بدون در نظر گرفتن منافع ملت ایران، از جمله صدور نفت، امکانپذیر نخواهد بود. به دشمن هشدار می دهیم درباره قدرت و اراده ملت ایران، دچار اشتباه در محاسبه نشود که پرهزینه خواهد بود.

سردار سرلشگر رشید ادامه داد: نکته چهارم؛ ما فقدان پیمان های دفاعی و امنیتی را با دیگر کشورها در آغاز جنگ اکنون با پیوند خوردن با ملت های منطقه و ایجاد قدرت های مردمی و دفاعی ملت های منطقه تبدیل کرده ایم و همین امر موجب بازدارندگی برای کشور عزیز ایران در برابر جنگ های احتمالی آینده شده است و عصبانیت آمریکایی های متجاوز و اسرائیل غاصب از قدرت منطقه ای ایران، ناشی از همین تدبیر و استراتژی است که ایران هر دو مولفه قدرت را برای بازدارندگی در اختیار دارد؛ داشتن نیروی مسلح پرتوان و آماده در درون سرزمین ایران و دوم داشتن قدرت منطقه ای که بر این دو مولفه تمام متفکرین و اندیشمندان نظامی و استراتژیست های نظامی برای بازدارندگی از تجاوز خارجی و ممانعت از جنگ صحه می گذارند و آنها را امری، ضروری، لازم و حیاتی می دانند.

فرمانده قرارگاه مرکز خاتم الانبیا ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: اهداف و سیاست های منطقه ای ایران صلح آمیز، ثبات بخش در حمایت از منافع ملت ایران و ملت های مظلوم منطقه است. اگر دشمن این سیاست های را بر نمی تابد، باید هزینه های آن را بپردازد و امروز قدرت ایران در منطقه، مرکزیت جهان عرب و جهان اسلام را در برابر تهدیدات تروریستی داعش حفظ کرده است.

وی افزود: روزی که آمریکایی های متجاوز با شکست تحقیرآمیز سرزمین حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت سیدالشهدا (ع) را ترک کردند، کدام نیروی مسلح و شجاع و پرتوان بود که بغداد و دمشق را در برابر داعش حفظ کرد، آنهایی که داعش را به وجود آورده، تقویت و حمایت کردند با وجود اشراف اطلاعاتی کامل از ضربه زدن به داعش خودداری می کردند، به این دلیل که وجود داعش برای بازگشت آمریکایی ها به عراق و سوریه و ماندن آنها در منطقه و فشار به کشورهای اسلامی، بهانه خوبی بوده و هست.

سردار سرلشگر رشید گفت: ما امروز نسبت به ماهیت فشارها و تهدیدهای دشمن باید ادراک روشن و مورد اجماع داشته باشیم ، چرا که پیش از این نیز اشاره کردم که تجربه دفاع مقدس ناظر بر چه ملاحظات راهبردی است که برای امروز و آینده ما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: کشوری که قدرت ندارد، دشمن برای تجاوز به آن ریسک حمله را می پذیرد و سرزمین هایش اشغال خواهد شد و باید تن به خواسته های دشمن بدهد. حضور اشغالگران دشمن در سرزمین ایران و تصرف بیش از 20 هزار کیلومترمربع به مدت 20 ماه به این دلیل بود که قدرت دفاعی و تهاجمی لازم را در آغاز جنگ نداشتیم، در غیر این صورت باید دشمن را در نقطه صفر مرزی شکست می دادیم و مانع از اشغال سرزمین ها می شدیم و یا باید بلافاصله مناطق اشغالی را آزاد می کردیم.

فرمانده قرارگاه مرکز خاتم الانبیا ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد:  نکته دوم اینکه بدون قدرت نمی توان دشمن را دچار عزیمت و ثبات سیاسی را در کشور برقرار کرد. آزادسازی مناطق اشغالی و تعداد اسرای دشمن در دو عملیات بزرگ فتح المبین و بیت المقدس که در آستانه سالگرد پیروزی آنها هستیم، حاصل برخورداری ایران اسلامی از انسجام و قدرت تهاجمی بود، در غیر این صورت دشمن تا سال ها در این مناطق می ماند، تا خواسته های خود را بر ما تحمیل کند.

وی تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح و حضرت امام خمینی (ره) میان مذاکره و تسلیم شدن به دشمن و یا ایجاد قدرت تهاجمی بر دشمن، دومی را برگزید و به جای تسلیم شدن در برابر دشمن، با تهاجم به دشمن و مقاومت موجب شکست دشمن شد.

سردار سرلشگر رشید افزود: چه درس هایی را می توانیم از فتح خرمشهر مورد اهمیت قرار دهیم، چرا که فتح خرمشهر نماد مقاومت و پیروزی بر دشمن متجاوز و اشغالگر است که بر اثر اراده و انسجام ملی و حضور همه جانبه مردم در صحنه دفاع و خلاقیت و جانفشانی رزمندگان اسلام با عنایت پروردگار حاصل شد.

فرمانده قرارگاه مرکز خاتم الانبیا ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: کسانی که تمام تاریخ چندصدساله آنها به جنگ و کشتار گذشته است، ما را از جنگ نترسانند، ما عزت و بزرگی ملت را از درون خون و حماسه به دست آورده ایم و در جهت دفاع از منافع و عزت برای هر وضعیتی آماده هستیم.

وی بیان کرد: فتح خرمشهر برجسته ترین پیروزی نظامی ایران در سال دوم جنگ در مرحله آزادسازی مناطق اشغالی بود که در طی آن خرمشهر به عنوان مهمترین شهر اشغالی ایران شد و در 8 سال دفاع مقدس با اقتدار قوای نظامی ایران، ارتش، سپاه و بسیج آزاد شد.

سردار سرلشگر رشید تاکید کرد: هم اکنون بعد از 37 که از فتح خرمشهر می گذرد، این پرسش اساسی مطرح است که برجستگی فتح خرمشهر را در چه امری باید جستجو کرد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: برای تعیین اهمیت فتح خرمشهر شاخص‌های متفاوتی وجود دارد اما استفاده از قدرت نظامی در مقایسه با سایر مولفه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید با تمرکز بر قدرت نظامی و کارکرد سیاسی و اجتماعی آن فتح خرمشهر را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: توجه به درس‌های فتح خرمشهر در مواجهات سرنوشت‌ساز ضرورت دارد. فتح خرمشهر را باید در این شرایط مورد تأمل و بازبینی قرار داد.

سردار رشید با بیان اینکه بر اساس شرایط کنونی و آینده از ابعاد مختلف باید فتح خرمشهر را مورد توجه قرار داد، گفت: باز پس گیری خرمشهر به عنوان آخرین موضوع استراتژیک که برای فشار به ایران در تصرف دشمن بود، حاصل بازتولید قدرت تهاجمی بود که امکان آزادسازی خرمشهر را فراهم کرد.

حذف بنی صدر از ساختار قدرت سیاسی سبب ایجاد همگرایی شد

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: قدرت تهاجمی ایران در مرحله جدید پس از حذف بنی صدر از ساختار قدرت سیاسی با ترکیب تمامی مولفه‌های قدرت و ایجاد همگرایی بسیج نیروهای مردمی در جنگ صورت گرفت.

وی افزود: اگر آنچه که موجب فتح خرمشهر شد قبل از جنگ محقق شده بود، یا دشمن را از حمله به ایران بازمی‌داشت و یا اینکه در نقطه صفر مرزی دشمن از نیروهای نظامی ما شکست می‌خوردند.

سردار رشید اظهار داشت: بازتولید قدرت نظامی نشان داد تنها می‌توان با دارا بودن قدرت از ایران دفاع کرد؛ هم اکنون قدرت بازدارندگی و دفاعی کشور برآمده از 8 سال دفاع مقدس است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: مواجهه با تهدیدات پیش رو در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و روانی نشان می‌دهد که باید با شناخت از حربه‌های دشمن از تمامی مولفه‌های دفاعی تهاجمی در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.

وی افزود: اعتماد به نفس ملی با استفاده از قدرت دفاعی تهاجمی و هوشمندی در هدف‌گذاری ایجاد می‌شود که بخشی از سرمایه و میراث ملی است و برای برون رفت از شرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار رشید ادامه داد: برتری نظامی میدانی اگر از طریق دیپلماسی و ابزار تفهیم اراده به دشمن تحمیل شود، اهداف ما محقق شده است. محور قدرت ما حضور مردم در صحنه و پایبندی به اعتقادات است که در این صورت از امداد الهی نیز برخوردار می‌شویم.

انسجام حول محور رهبری و حمایت از دولتمردان لازمه عبور از شرایط دشوار کنونی است

وی بیان کرد: مردم بدانند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فرزندان جان بر کف شما هستند که همانند سرباز زندگی خود را وقف ثبات کشور کرده‌اند، آنچه ایران از آن برخوردار است سایر کشورهای مورد حمایت دشمن از آن بی‌بهره هستند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اقدامات دشمن برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران از طریق عملیات روانی، تحریم و اقدامات تهدیدآمیز سیاسی، امنیتی و نظامی است که در این مرحله باید با انسجام حول محور رهبری و حمایت از دولتمردانمان همانند گذشته برای پیمودن راه دشوار پیش رو برای آینده ایران در کنار هم باشیم.