به گزارش اکونا پرس،

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 21 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده واحده این طرح با 162 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محسن کوهکن ریزی گفت: در فصل بررسی بودجه سالانه، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه زمان کافی برای بررسی بودجه شرکت های دولتی  را ندارد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه شرکت های دولتی در مجلس بررسی ماهوی نمی شود، در واقع این بودجه دربسته به ما تحویل می شود و دربسته هم از مجلس تقدیم دولت می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته مقرر شد به منظور بررسی هر ساله بودجه شرکت های دولتی این موضوع به قانونی دائمی تبدیل شود، به همین منظور نمایندگان طرحی تدوین کردند که به موجب آن دولت باید بودجه شرکت های دولتی را در مهرماه هر سال یعنی 2 ماه زودتر از تکلیف قانونی (آذرماه) به مجلس تقدیم کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظارت مجلس بدون بررسی بودجه شرکت های دولتی ممکن نیست.

براساس ماده واحده طرح مذکور؛ یک تبصره به عنوان تبصره 4 به ماده 186 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق می شود:

تبصره 4- دولت مکلف است بودجه شرکت های دولتی و نهادهایی را که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می کنند به صورت جداگانه تا پایان مهرماه هر سال به انضمام گزارشی از آخرین وضعیت مالی آنها به مجلس تسلیم کند. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گزارش را به دیوان محاسبات کشور ارجاع می دهد تا آن دیوان پس از بررسی و اعلام نظر، گزارش خود را ظرف مدت یک ماه برای رسیدگی به کمیسیون مذکور ارسال کند تا همزمان با لایحه بودجه سالانه کل کشور، طبق مواد این قانون مورد رسیدگی قرار گیرد.