به گزارش اکونا پرس،

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران امروز دوشنبه ۲۷ خردادماه و پیش از بازدید جمعی از خبرنگاران رسانه های کشور از روند کاهش تعهدات برجامی در مجتمع آب سنگین خنداب در کنفرانس خبری که به همین منظور در این مجتمع برگزار شد به سئولات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به فرصت‌های پیش روی اروپا در برجام اظهار کرد: بعد از شروع فرصت دو ماهه به اروپا برای اجرای تعهدات برجامی، سازمان انرژی اتمی تولید اورانیوم را ۴ برابر کرد و این تولید مجددا در روزهای اخیر افزایش یافت و از امروز شمارش معکوس ده روزه ما برای ۲۷ ژوئن (۶ تیر) آغاز شده که ما از سقف ۳۰۰ کیلو عبور کنیم.  ما در زمینه آب سنگین به مصرف کننده تبدیل شده‌ایم که در یکی از موارد تا ۵۷ نوع بیماری را می‌توان تشخیص داد. ممکن است در سنوات آینده نیازی به صادر کردن آب سنگین نباشد.

کمالوندی در ادامه گفت: اگرچه ما نمی‌خواهیم تعهداتی را که در گذشته داشته‌ایم و بازارهایی که پیدا کرده‌ایم را کنار بگذاریم، ممکن است با یک روندی، با رفتن به ۱۳۰ به بالاتر، مزیت‌های اقتصادی را کنار نگذاریم و آن را به عنوان مواد اولیه صادر نکنیم و با ارزش افزوده آن را صادر کنیم.

وی درباره مرحله دوم اقدام ایران برای کاهش تعهدات به برجام گفت: درباره مرحله دوم ما منتظر تصمیم مسئولان هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است. آنها در گذشته هم فرصت داشتند. اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند. آنها فکر نکنند که بعد از 60 روز، بار دیگر فرصت 60 روزه خواهند داشت. اقدامات ایران در راستای بندهای 26 و 36 برجام است. درباره بند دیگری که در رابطه با مرحله دوم هست، امروز در خدمت متخصصان بودیم. آنچه دستور گرفته‌اند این است که هر دو رآکتور را با هم به پیش ببرند.

وی افزود: اما همچنان وقت و فرصت برای اروپایی‌ها وجود دارد و ما دو ماه هم بیشتر از آن دوره یک ساله صبر استراتژیک صبوری کرده‌ایم. طرفین اروپایی هنوز در حال رفت‌وآمد به ایران هستند تا برجام را حفظ کنند.

کمالوندی با اشاره به تعهدات برجامی ایران گفت: هنوز هم حرف‌های خوبی زده می‌شود، اما مهم عمل است و ما بیشتر از این صبر نخواهیم کرد. اگر قرار است اروپایی‌ها کاری انجام دهند، باید ظرف ۶۰ روز انجام شود و دیگر زمان نخواهند داشت.

وی درباره تاسیسات هسته‌ای فردو نیز اظهار کرد: فردو فعلی با فردو سابق خیلی تفاوت دارد. تنها چیزی که نداریم، فقط غنی سازی است. ما الان در فردو مرکز خلا هم داریم. در نطنز واحد اختاط هست. زیرساخت‌های لازم مونتاژ را برای غنی سازی هسته‌ای دیدید. در شرایط بسیار خوبی قرار داریم همه امکانات برای حرکت با شتاب را داریم و اگر محدودیت‌ها برداشته شود خواهیم دید که به سرعت برای پیشرفت و تامین رفاه کشور حرکت خواهیم کرد.