به گزارش اکونا پرس،

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از انهدام بزرگ ترین شبکه جهانی جاسوسی آمریکا در بستر سایبر توسط این وزارتخانه خبر داد و جزییاتی از این عملیات را تشریح کرد.

این مقام ارشد وزارت اطلاعات اظهارداشت: ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در یک رویکرد حرفه ای ۲ موضوع اشراف اطلاعاتی بر جاسوسان حاضر در داخل کشور و ضربه به شبکه های جاسوسی را به صورت جدی دنبال می کند.

وی تصریح کرد: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اخیراً برای نخستین بار در جهان در یک اقدام قابل توجه یک شبکه بزرگ جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دنیا را شناسایی و منهدم کرد.

وی با تاکید بر اینکه فضای سایبری بیشترین فضای مورد استفاده آمریکا برای لطمه زدن است، افزود: سازمان اطلاعاتی آمریکا در ۲ بخش حملات سایبری و ارتباط امن با جاسوسان خود علیه کشورها از بستر اینترنت استفاده می کند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با یادآوری اینکه متخصصان این وزارتخانه به سیستم امن آمریکایی ها در فضای سایبر اشراف و نفوذ پیدا کرده اند، گفت: سازمان اطلاعاتی آمریکا در این شبکه بزرگ جاسوسی برای ارتباط امن با جاسوسان خود از برخی سایت های استفاده می کرد که در ظاهر مربوط به سیستم های دیگری همچون بهداشت، اقتصاد، ورزشی و… بودند.

وی ادامه داد: به واسطه این اشراف توانستیم در کل جهان سایت ها و جاسوسان آمریکایی را شناسایی کنیم.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات توضیح داد: سازمان اطلاعاتی آمریکا در یک سیستم گسترده جاسوسی برای هر منبع و جاسوس خود یک سایت و فضای اختصاصی طراحی کرده بود و به تعداد هر جاسوس سایت وجود داشت.

این مقام ارشد اطلاعاتی خاطرنشان کرد: جاسوسان آمریکا در کشورهای خود به صورت عالمانه و خائنانه دست به فعالیت می زدند.

وی توضیح داد: منابع و جاسوسان که در این پروژه شناسایی و منهدم شدند منابع حرفه ای و خاص برای سازمان اطلاعاتی آمریکا بودند که بر علیه منافع کشورها از جمله ایران عمل می کردند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: اطلاعاتی که در این سیستم به دست آوردیم را در اختیار متحدان اطلاعاتی قرار دادیم که در نهایت به شناسایی جاسوسان در دیگر کشورها منجر شد.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق آمریکایی ها احساس خطر کردند و جاسوسان خود را در معرض تهدید دیدند، به همین دلیل فراخوان جهانی دادند و جاسوسان خود با ملیت های مختلف از کشورهای هدف خارج شدند که در نتیجه آن یک شبکه بزرگ اطلاعاتی را از دست دادند.

وی افزود: بخشی از جاسوسان فعال در این سیستم به دستگاه های قضایی معرفی، محاکمه و حتی اعدام شدند و برخی دیگر نیز به عنوان فرصت به منظور نفوذ بیشتر و شناسایی دیگر عوامل احیا و مورد استفاده قرار گرفتند.

این مقام ارشد اطلاعاتی گفت: جاسوسان آمریکایی در حوزه هایی همچون، صنعتی، نظامی، هسته ای، سایبری، اقتصادی و زیرساختی فعالیت داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عملیات جدید وزارت اطلاعات علیه سیستم جاسوسی آمریکا خبر داد و اعلام کرد: اخیراً با نفود اطلاعاتی و پیدا کردن سرنخ هایی در زنجیره های اطلاعاتی آمریکا به نفرات جدیدی که آمریکایی ها استخدام کردند، رسیدیم و شبکه جدید را نیز مورد ضربه قرار دادیم.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: برخی جاسوسان این شبکه جدید نیز به دستگاه قضایی معرفی شدند و برخی دیگر در مرحله تحقیقات تکمیلی هستند.

به نفرات جدیدی که آمریکایی ها استخدام کرده اند، رسیدیم؛ مستندات ماموران سیا در خارج از کشور در زمان خود منتشر می شود.این مقام اطلاعاتی با بیان اینکه جزیات این ضربه جدید نیز به زودی اطلاع رسانی می شود، گفت: برخی مستندات ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا در خارج از کشور موجود است که آنها را در زمان خود منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: این برای نخستین بار است که یک شبکه گسترده جاسوسی فعال آمریکا در بستر اینترنت در عرصه جهانی و به صورت منسجم شناسایی می شود.

این مقام ارشد وزارت اطلاعات توضیح داد: ضربه گسترده و بزرگ به سیستم جاسوسی آمریکا توسط وزارت اطلاعات ایران و هم پیمانان خارجی ما، در حالی اتفاق افتاده است که این کشور می خواهد ایران را منزوی کند.

گفتنی است یاهو نیوز چندی پیش گزارشی را بر اساس مصاحبه با ۱۱ افسر ارشد سازمان اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد که در آن به شکست این سازمان از سیستم اطلاعاتی ایران اعتراف شده بود.

در این گزارش افسران ارشد سیا این شکست جهانی سیستم اطلاعاتی آمریکا در فضای سایبری از ایران را «فاجعه بار»، «از هم گسیختگی جهانی»، «شک و بهت» و «تعطیلی و فروپاشی کامل برنامه ها» توصیف کرده اند.

«جینا هاستل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) نیز چندی پیش در یک سخنرانی به «شکست فاجعه بار اطلاعاتی آمریکا از ایران» اشاره کرد و گفت: پس از ضربه ایران منابع ما در سراسر جهان از بین رفتند.