به گزارش اکونا پرس،

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به  گفت‌وگو تلفنی 100 دقیقه ای  رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور فرانسه، گفت: نهایت طرح آقای مکرون توقف در مقابل توقف است، یعنی اینکه طرفین برجام در همین نقطه ای که هستند توقف کنند، این یعنی حفظ وضع موجود که به ضرر جمهوری اسلامی ایران است، چرا که ایران تازه استفاده از ابزارهای خود را در قالب برجام شروع کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: از سوی دیگر ابزارهای تحریمی آمریکا عملا پایان یافته و چیزی نمانده که آمریکایی ها تحریم کنند، به نظر می رسد آثار منفی تحریم های آمریکا که مستقیم علیه ایران بوده به آمریکا بر می گردد، به طور نمونه می توان به تحریم آقای ظریف اشاره داشت.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: انگلیسی ها و آمریکایی ها در دهه 1390 هجری به دنبال آن بودند که ذیل ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل تحریم دیپلماتیک ایران را پیش ببرند تا به واسطه آن رفت و آمد دیپلمات ها و سفرای ایران محدود شود، این کار به سرانجام نرسید و در نهایت توافق ژنو و برجام شکل گرفت.

وی تاکید کرد: اکنون آمریکایی ها در اوج تنهایی به سر می برند و کشور تحریم های آنها را همراهی نمی کند، تحریم آقای ظریف به سود دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران تمام می شود و تریبون های جمهوری و شخص وزیر امور خارجه بیشتر شد.

فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی 2 رئیس جمهور، گفت: درست است که 100 دقیقه مکرون با روحانی صحبت کرده و و بعد از آن موضع مثبتی از سوی روحانی شکل گرفت که امیدوار است گفت‌وگو ها به نتیجه برسد اما فرانسه طرح توقف در مقابل توقف است که نمی تواند منافع ایران را تامین کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: در واقع طرح بازگشت در مقابل بازگشت طرح فرانسه را تکمیل می کند و می توان امیدوار بود، در واقع با طرح بازگشت همه طرف های به شرایط اجرای برجام بر می گردند، این ضعف اروپاست که نمی تواند آمریکایی ها را قانع کند.

وی تاکید کرد: به هر حال در طول یکسال گذشته تلاش اثر بخشی از سوی اروپایی ها برای قانع سازی آمریکایی ها ندیده ایم در واقع اروپا نوعی وقت کشی در قبال ایران و تلاش برای ملزم کردن ایران به تعهداتش داشته است.

نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: چالش بین ایران و آمریکا راه کار اروپایی ندارد، اروپایی ها عملا در شرایط ضعف سیاسی در مواجه با آمریکا هستند، از طرف دیگر چالش بین ایران و آمریکا به مرحله ای رسیده است که آمریکایی ها دیگر ابزاری برای وارد آوردن فشار حداکثری به ایران ندارند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه اگر شرایط اینگونه پیش برود ترامپ مجبور است قبل از انتخابات ریاست جمهوری واکنش به عقب نشان دهد، عنوان کرد:  زمان زیادی از  22 بهمن سال 97 و  ادعای کذب ترامپ علیه ایران گذشته است، شاید با ثبات در حوزه ارز و غیر، آمریکایی ها به این نتیجه رسیده باشند که نمی توانند به اهداف خود در قبال ایران دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر موضوع برجام به ادبیات اصلی انتخابات در آمریکا به ویژه در بین دموکرات ها و مخالفان ترامپ تبدیل شده است، اگر برجام در داخل آمریکا طرفدار نداشت همه کاندیداهای دموکرات ها به غیر از یک نفر، در ادبیات انتقادی علیه دولت ترامپ موضوع برجام را به کار نمی گرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بارها عقب نشینی ترامپ را در مقابل مسائل مختلف چون مکزیک را شاهد بودیم بنابراین  انتظار عقب نشینی ترامپ در خصوص برجام را داریم تا در عرصه داخلی دچار نوسان جدی در آستانه انتخابات نشود.