مهدی آیتی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به اظهاراتی که این روزها پیرامون استعفای شهردار تهران و تأثیر آن بر پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان بیان می شود، گفت: انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران از ابتدا به عنوان اشتباه بزرگ اصلاح طلبان مطرح می شد،چرا که او با آن که دارای سابقه مدیرتی مثبتی بوده اما بنا به دلایلی گزینه مناسبی برای مدیریت شهری نبود.

او با بیان این که به نظر می رسید نجفی مهره تحمیل شده دولت به اصلاح طلبان بود،افزود: دلیل آن هم به 4 سال مشکلات میان دولت و شهرداری در زمان قالیباف بازمی گردد. به این معنا که دولت به دنبال گزینه ای بود تا بتواند رابطه خود را با مجموعه مدیریت شهری بهبود بخشد و شهردار را به جمع هیأت دولت اضافه کند،کما این که شاهدچنین اتفاقی هم در برهه ای از زمان بودیم.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به یک ضرب المثل قدیمی مبنی بر این هرکه را بهر کاری ساختند،ادامه داد: نجفی دارای سابقه درخشانی در سمت های پیشین بود. برای مثال او هنوزهم در میان فرهنگیان و معلمان در جایگاه وزیر آموزش و پرورش دارای محبوبیت بسیاری است،اما این محبوبیت و موفقیت دلیل بر آن نیست که نجفی بتواند شهردار موفقی هم باشد.

آیتی با بیان این که اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار باید به سراغ گزینه های جوان،فعال،شجاع و کارآمدتری می رفتند،اظهار کرد: محمدعلی نجفی به عنوان یک نیروی نظری و فکری بهترین گزینه است،اما او به دلایل جسمانی نمی تواند گزینه عملی و اجرایی مؤثری باشد،چراکه او بازنشسته و  مبتلا به بیماری است .

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر این که انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران اشتباه بزرگ دولت و اصلاح طلبان بود،افزود: با وجود آن که این جریان سیاسی پس از استعفای نجفی و گذر از اشتباه نخست خود باید مراقب سیاست های آتی باشد،اما شاهد هستیم که با شدت و قدرت رهسپار اشتباه دوم و بزرگ تر خود است و آن هم اصرار بر انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار است.

به اعتقاد این نماینده پیشین مجلس خروج محسن هاشمی از شورای شهر و انتخاب او به عنوان شهردار تهران باعث می شود تا یک نفر از اعضای شورای شهر کاسته شود و همین باعث می شود تا شخصیتی اصولگرا نظیر مهدی چمران وارد پارلمان شهری با اکثریت اصلاح طلبی که ادعای تلاش در جهت تحقق شعارهای اصلاح طلبانه دارند، شود.

او با بیان این که چمران رئیس شورای شهر در زمان ریاست قالیباف در شهرداری تهران بود و بر بسیاری از تصمیمات ان زمان صحه گذاشته  و حداقل سکوت کرده است،تصریح کرد: خروج محسن هاشمی و ورود چمران به شورای شهر اصلاح طلب می تواند به عنوان اشتباه دوم و به مراتب بزرگتر اصلاح طلبان مطرح شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر این که اصلاح طلبان امروز نیاز به نیرویی جوان،شجاع و دانا بر مسائل شهری به عنوان شهردار پایتخت دارند،افزود: آن چه متأسفانه امروز در میان اعضای شورای شهر دیده می شود، دودستگی و اختلافی است که میان دو گروه کارگزارانی ها و مشارکتی ها وجود دارد. به گونه ای که شاهد هستیم کارگزارانی ها در تلاش اند  گزینه موردنظر خود را که همانا هاشمی است، به عنوان شهردار تهران انتخاب کنند.

او با بیان این که به نظر می رسد در این میان گروهی که زور بیشتری را به خرج دهد،موفق می شود،گفت: اختلاف و دودستگی که میان اعضای شورای شهر در مقطع حساس انتخاب شهردار وجود دارد می تواند حیثیت پارلمان شهری و اصلاح طلبان را خدشه دار کند و این همان مهمی است که باید از آن جلوگیری شود.

 

گفت وگو:بهناز لطفعلی زاده