به گزارش اکونا پرس،

«علی ربیعی» روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: رئیس جمهوری راهی مجمع عمومی سازمان ملل خواهد شد تا پژواک پرطنین مقاومت ایرانیان و زبان گویای مطالبات ملت ما از این تریبون جهانی باشد.
وی اضافه کرد: رئیس جمهوری ابتدا تردید داشت که این سفر انجام شود یا خیر و در جلسات مختلف این تردید را بیان می کرد و همفکری و هم نظری دوستان را می‌طلبید. اما این سفر انجام شد و دلیل آن هم احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیام کشورمان به مجامع جهانی و افکار عمومی دنیا است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در این سفر ملاقات با حداقل ۱۳ تن از سران کشورها نهایی شده و انجام خواهد داد، گفت:‌ هر چند رفتار غیرمنطقی آمریکا که بر خلاف قوانین و هنجارهای بین المللی  این سفر را با مشکل مواجه کرد اما به اعتقاد ما رئیس جمهور در این سفر قادر خواهد بود که آنچه که آمریکایی ها تصور می کنند برای شنیده نشدن صدای ایران آنرا خاموش کنند، این صدا را در آنجا طنین انداز خواهد کرد.

سخنگوی دولت رفتار غیرمتعارف آمریکا درباره ایجاد مشکل برای انجام سفر رئیس جمهوری کشورمان را برخلاف قوانین و هنجارهای بین المللی دانست و گفت: به اعتقاد ما در این سفر رئیس جمهور قادر خواهند بود صدای ایران را خلاف میل آمریکایی ها، مجددا در مقر سازمان ملل طنین اندازد کنند و از همانجا منافع ملی ایران در ملاقات ها دنبال خواهد شد و قطعا منافع سیاسی، اقتصادی و بین المللی را برای ما به ارمغان خواهد داشت.
وی افزود: چندین دیدار با نخبگان و مدیران رسانه ای و اندیشکده های آمریکایی طرح ریزی شده و از این فرصت برای بیان دیدگاه های ملت ایران خطاب به افکار عمومی ملت آمریکا استفاده خواهد شد و منطق جمهوری اسلامی ایران در برابر بی منطقی واشنگتن به تصو. یر کشیده خواهد شد.
ربیعی در بیان اهداف این سفر تصریح کرد: رئیس جمهور تصمیم دارند از این فرصت استثنایی برای نشان دادن این که ایران کشوری نیست که با تحریم های آمریکا محصور شود و انزوا را برای سرنوشت برای ایران رقم نخواهد خورد.
 وی تاکید کرد: به اعتقاد ما امروز آمریکا برخلاف آنچه که متصور می شد، تنهاتر از همیشه است. اما ایران چه در سطح سران کشورهای اروپایی، منطقه و قدرت های جهانی و چه در افکار عمومی داخلی آمریکا، امروز ایران تنها نیست.
سنخگوی دولت با تاکید بر این که جبهه ضد ایران هر روز با ناکامی بیشتری مواجه می شود، افزود: هرچند دولت آمریکا روز به روز بر تحریم های خود می افزاید، اما هم مقاومت ما رو به گسترش است و هم راهکارهای ما برای مقاومت به سبک ایرانی در مقابله با تحریم ها روبه جلو است و هم زندگی بهتر برای ایرانیان محقق خواهد شد.

ربیعی در ادامه سخنان خود به ابتکار جدید ایران به عنوان «ائتلاف امید» اشاره کرد و گفت: طرح ائتلاف امید و صلح هرمز هم ایده ای است که رئیس جمهور در مقابله با جنگ طلبی ها ارائه خواهند کرد. جزئیات این طرح را رئیس جمهور در مقر سازمان ملل تشریح خواهند کرد.

وی یادآور شد: ابتکارات دیپلماتیک در این طرح ها ارائه خواهد شد و هدف اصلی این طرح ها حل مشکلات این منطقه، بازگشت ثبات و آرامش برای همه دنیا و منطقه است. جدیت و اصرار ما در حفظ و احترام به امنیت منطقه نشان داده خواهد شد.
وی با اشاره به محتوای سخنان رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، خاطر نشان کرد: سخنان رئیس جمهور بیشتر از همیشه مخاطبان همدل و گوشهای شنوای را در صحن و حاشیه سازمان ملل خواهد داشت.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور ائتلاف و ابتکار صلح هرمز را تقدیم سازمان ملل خواهد کرد. تامین امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و با جزئیات بیشتری برنامه ای برای همکاری هایی متقابل در کشور های منطقه در جهت تامین منافع همه مردم منطقه، مطرح خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره سیاسی کاری دولت آمریکا در صدور ویزا برای رییس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا هر چند که یک امپراتوری رسانه ای عظیم دارد، اما در این مدت سعی کرده که ما کمتر بتوانیم در زمین خاکی ایالات متحده آمریکا صحبت کنیم، یک بحث ناشی از این است و موضوع دیگر نیز به این مرتبط است که آنها وقتی وارد جنگ می شوند از هم ابزارها استفاده کنند، این یک تاخیر غیر قانونی بود و هیات را بسیار کوچک کردند، رسانه ها می توانستند از آمریکا گزارش تهیه کنند، رسانه ها را حذف کردند در صورتی که ما معمولا با روی باز از رسانه هایی که بخواهند به ایران بیایند، استقبال می کنیم.
وی افزود: نیاز به توضیح ندارد اقدام آنها بر خلاف میل باطنی آنها بود و فشار سازمان ملل نیز باعث شد که آمریکا در این سطح مشکل ویزاها را حل کند؛ یکی از دلایل آن ها این بود که ما در این اجلاس حضور پیدا نکنیم، این دلیل نشان دهنده این است که حضور ما در آمریکا می تواند مفید باشد؛ سال ها است که آمریکا، مقر سازمان ملل را به اسارت گرفته است.
سخنگوی دولت در پاسخ به  سوال خبرنگار ایرنا درباره توئیت «کریستین امان پور» در خصوص مشروط شدن دیدار آقای روحانی با ترامپ به لغو تحریم های ضد ایرانی اظهار کرد: اگر آمریکا آماده متوقف کردن تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای باشد، راه برای تصمیم گیری ما باز خواهد شد از جمله این تصمیمات گفت و گو است؛   در آن صورت تصمیم لازم  و مناسب را اتخاذ خواهیم کرد؛ هیچ تعارضی بین دیدگاه های داخلی درباره وجود ندارد و آقای ظریف نیز در این باره صحبت کرده اند.

ربیعی درباره ممانعت از ورود ۱۲ دانشجوی ایرانی به کشور آمریکا و لغو ویزای آنها گفت:  این مشکل از طریق دفتر حافظ منافع ایران در حال پیگیری است؛ مدارک نشان می دهد این دانشجویان نه سابقه سیاسی دارند و نه رشته تحصیلی آنها رشته خاصی که مورد سوءظن قرار بگیرند، نبوده است. آمریکایی با زورگویی این تصمیمات را می گیرند و ما هم حل این مشکلات را دنبال می کنیم البته جامعه مدنی ایران نیز باید نسبت به این اقدامات زورگویانه آمریکا واکنش مناسب نشان دهد.

ربیعی با گرامیداشت نام و یاد و منش همه شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: امروز هم دولت در حال دفاع در برابر تهاجمات مختلف آمریکا و سایر تجاوزگران است.
وی گفت: امروز دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه تعریف می کند؛  اول دفاع در برابر رفتارهای ظالمانه ای که آمریکا رهبری می کند و قصد و هدفش کوچک کردن سرزمین ایران اسلامی‌ ما است و وقیحانه آن را مطرح می‌کنند که ایران کشور بسیار بزرگی است و باید کوچک شود.
سخنگوی دولت دفاع در برابر هر نوع تجاوز و پیشگیری از تجاوزهای احتمالی را وظیفه دیگر دولت در این شرایط عنوان کرد و افزود: دفاع از معیشت مردم، بازنشستگان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه، همه آحاد جامعه و کرامت های جامعه دنبال می کنیم.
ربیعی اضافه کرد: دفاع مقدس بهانه ای برای مرور یکسری از ارزش ها برای ماست، ارزش‌هایی که بالاترین سرمایه اجتماعی بود، از خودگذشتگی، دگرخواهی، عشق به همنوعان، ایثارگری و برادری. یادمان نمی رود که در طول تاریخ جنگی رخ داد که ما یک وجب خاک از دست ندادیم. آغازگر هیچ جنگی نبودیم، اما دفاع کننده خوبی برای سرزمینمان بودیم.
وی خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه از سلاح های غیرمتعارف استفاده نکردیم و در همان زمان هم ارزش های انسانی را در برابر دشمن حفظ کردیم.

سخنگوی دولت با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان، معلمان و همه مردم در سراسر کشور گفت: روز اول مهر و نخستین روز پاییز و بازگشایی مدارس کشور و اولین روز بهار دانش است که یکی از شاداب ترین و پرخاطره ترین روزهای برای مردم است و امیدواریم چرخه علم و دانش و یادگیری هر ورز در کشور ما بیش از گذشته در گردش باشد.
ربیعی گفت: روز گذشته برنامه‌ های آموزش و پرورش و آسیب شناسی های گذشته این وزارتخانه در جلسه دیروز هیات دولت انجام شد و برنامه های آموزش و پرورش  تا سال ۱۴۰۰ واینکه دولت چه زیرساخت هایی را برای آینده باید تمهید کند بررسی شد.
سخنگوی دولت افزود: انتخاب آقای حاجی میرزایی هم امیدها را برای ایجا تغییرات مثبت در این وزارتخانه بسیار مهم برای ما بهمراه داشته است. اهتمام برای کمک به حل مسائل آموزش و پرورش و تعیین تکلیف دستگاه های اقتصادی مانند سازمان برنامه و بودجه و همکاری میان بخشی وزارتخانه با آموزش و پرورش نیز در جلسه روز گذشته مطرح و بررسی شد.
وی اظهار داشت: رئیس جمهوری وعده کرده اند پس از بازگشت از سفر مقر سازمان ملل متحد در وزارتخانه آموزش و پرورش حضور خواهند داشت و در جلسه با شورای معاونان این وزارتخانه مجموعه برنامه های دولت را تببین و مشکلات را در همان جلسه بررسی می کنند.
ربیعی گفت: در جلسه روز گذشته دولت نسبت یک به ۲۵ برای سهم استخدام های آینده معلمان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد چگونگی و شیوه استخدام افرادی که در حال فعالیت در این وزارتخانه هستند در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان این که بیش از ۸۵درصد مدارس ما دولتی هستند، افزود: برنامه های مهم دولت  ارتقای مدارس دولتی است. دولت با ایجاد مدارسی که با سرمایه خود مردم اداره بشوند مخالفت ندارد، اما شرط عدالت این است که مدارس دولتی را به سطح و اندازه ای برسند که هر دانش آموزی در این مدارس تحصیل می کند، بتواند در یک سطح مناسبی رقابت کند.

ربیعی مدارس دولتی و چگونگی تقویت آموزشی آنها را موضوع مهمی ارزیابی کرد که در دولت مطرح شده است و افزود: ساماندهی استخدامی معلمان جدید و شادابی در مدارس هم در دولت مطرح شده است و سوال مهر امسال نیز با روحیه پرسشگری در دانش آموزان و یادگیری با موضوع شادابی و نشاط در دوران مدرسه از مواردی است که مورد تاکید دولت است.
وی با تاکید بر این که دولت بر افزایش شان و منزلت معلمان اهتمام دارد، گفت: رئیس جمهوری و اعضای دولت در زمینه آموزشی در مدارس به نحوی که با افزایش مهارت های اجتماعی و فنی دانش آموزان و  ارائه گواهینامه دیپلمی که بتوانند آنها وارد بازار کار بشود تاکید دارند؛ وزیر آموزش و پرورش نیز نسبت به روند و فرایند کنکور نقدی داشتند که در جلسه ارائه کردند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره رفع توقیف نفتکش انگلیسی گفت: همانطور که سازمان بنادر اعلام کرده است کار حقوقی آزادی این نفتکش به پایان رسید و براساس نگاه دوستانه ای که براساس آن چشم پوشی از خطا شود زمینه آزادی نفتکش فراهم شده است و می تواند حرکت کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره فروش صندلی در دانشگاه ها علوم پزشکی و اینکه آیا برخوردی با خاطیان خواهد شد؟ گفت: این موضوعی بود که هم دیروز با وزیر علوم و معاونین ایشان هم صحبت کردم و خوب است موضوع را باز کنم؛ چون برای افرادی که زحمت می‌کشند و وارد دانشگاه می‌شوند، نگرانی ایجاد شده است.
وی با بیان این که آنچه عرض می کنم عین ماجراست و مایل هستم بازتاب داده شود تا از نگرانی ها کاسته شود، اظهار داشت: به هیچ شکل کسی از طریق سازمان سنجش وارد دانشگاه نشده است و اتفاقاتی که افتاده از طریق کنکور و آزمون و سازمان سنجش نبوده است.
ربیعی اضافه کرد: حتی در پنج سال گذشته هم کسی از طریق سازمان سنجش بدون قواعد و مقررات سازمان سنجش وارد دانشگاه نشده است. یک مورد در پنج سال گذشته اقدام خلاف صورت گرفته که در همان ابتدا حراست جلوی آن را گرفته است.
سخنگوی دولت یادآورشد: از همین جا به کسانی که دیپلم گرفته و پای کنکور هستند، اعلام می‌کنم که سنجش ما بسیار سالم و سنجشی است که در آن عدالت برقرار است و هیچ نگرانی در این مورد نداشته باشید.
وی در توضیح اصل ماجرای دختری که در کلاس‌های یکی از دانشگاههای کشور حضور می یافت، گفت:‌ وقتی بحث تحریم شد و بحث ارسال ارز برای دانشجویان خارج از کشور مطرح شد، حدود ۱۰ هزار پرونده برای دانشجویان ایرانی که رشته های مرتبط با پزشکی را در خارج ادامه تحصیل می‌دادند به وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ارسال شد و از این تعداد ۳ هزار پرونده در مرحله اول رد شد چرا که بعضی از این ها اصلاً دیپلم نداشتند تعدادی از پرونده ها به این شکل از رده خارج شدند.
سخنگوی دولت ادامه داد: بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه حداقل کسانی که حداقل ۳۶ واحد در خارج از کشور گذرانده باشند و اگر تمایل داشته باشند به داخل منتقل شوند، می توانند به داخل منتقل شوند از این هفت هزار تا مواردی که بررسی شدند  مشخص شد تعدادی سند سازی کرده بودند و بخشی از افراد هم واحد های لازم را طی نکرده بودند و این ها هم از رده خارج شدند.
ربیعی گفت: برخی شرکت‌ها بر اساس گزارشی که معاونت دانشجویی وزارت بهداشت به من داد، یک میلیارد تومان پول گرفتند تا برای یک نفر سند سازی کنند و کسی را از خارج معادل سازی کنند تا یک صندلی را بگیرند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: این موضوع را وزارت اطلاعات پیگیری کرده و این شرکت‌ها به دادگاه و قوه قضاییه معرفی خواهند شد ولی این شرکت‌ها موفق نشدند.
 وی ادامه داد: این خانم نه کارت دانشجویی، نه کد دانشجویی و هر نه حتی لیست نمره نداشته است و طبق گزارش رئیس دانشگاه  ایشان نه ثبت نام شده، نه در سامانه سما اسمش وارد شده و نه در لیست نمرات امتحانی دانشکده اسمش وجود داشته است و هیچ مکاتبه ای هم در این زمینه در دانشگاه وجود نداشته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: آنچه که رخ داده با ۵، ۶ دختر دوست بوده در کلاس‌ها می نشسته است و به استادان می گفته اسم من در لیست نیست و اسم مرا اضافه کنید تا حذف و اضافه اسم می‌آید و از این طریق در دو سه تا لیست اسم خود را اضافه کرده ولی به هیچ عنوان نه امتحان داده و نه جایی رفته است.

ربیعی گفت: برخی از شرکت‌های کنکور از این موضوع به عنوان یک شو استفاده کردند و حتی در جاهایی از او مصاحبه گرفته و پخش کردند و در حقیقت سوء استفاده شرکت کنکوری برای تبلیغ خودش بوده که این اتفاق رخ داده است.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: بنابراین با اطمینان خاطرعرض می کنم اولا از طریق کنکور نیست و آنچه هم بوده انتقال دانشجو از خارج به داخل بوده که متاسفانه این هم از مجاری سوء استفاده بوده است و در سال‌های گذشته هم این اتفاق خیلی رخ داده و بحث‌هایی که زمانی در موضوع بورسیه‌ها مطرح شد بخشی از همین شیوه استفاده کرده بودند به طوری که در دانشگاه خارجی ثبت نام می کردند و کسانی که دستشان به جایی می رسید از این روش زیاد استفاده می‌کردند.
 وی با بیان این که الان هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت جلوی این قضیه را گرفته‌اند، گفت:  سه  نفر از روسای دانشگاه خوب کشور که جلوی این بورس‌ها را گرفتند، طرف رفته از دیوان حکم گرفته است.
وی گفت:  این افراد در هیئت ممیزه مصاحبه شده اند و هیئت ممیزه  بعد از این که دیدند دانش لازم برای هیئت علمی شدن ندارند، برای این که به اعتبار علمی دانشگاه لطمه نخورد با این موضوع مخالفت کردند.
به گفته ربیعی الان سه حکم تعلیق یا انفصال قضایی سه تا از رئیس های دانشگاه ما صادر شده که البته با حسن نیت دنبال خواهد شد چرا که در دفاع از حریم دانش دانشگاه بوده است.