به گزارش اکونا پرس،

 در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه، 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: زمان جلسات علنی مجلس هفته آینده تغییر خواهد کرد و روزهای یکشنبه در دو نوبت صبح و عصر و روزهای دوشنبه و سه شنبه در نوبت صبح مجلس جلسه علنی خواهد داشت.

نماینده مردم رودسر، املش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز جلسات کمیسیون‌های مجلس پس از جلسات علنی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: موضوع بعدی پرداختن به بحث یارانه‌ها به ویژه موضوع یارانه‌های پنهان است که هفته آینده به احتمال قوی در روز سه شنبه با حضور مدعوین ویژه‌ای از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، وزیر نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس، اتاق اصناف و سایر کارشناسان و مسئولان مرتبط به صورت غیرعلنی در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار دارد.

عباسی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته بخش اعظمی از یارانه‌ها به صورت پنهان اختصاص می‌یابد، به ویژه یارانه‌ها به حوزه‌ انرژی مربوط می‌شود که رقم این یارانه‌ها بین 980 تا هزار و 200 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که لازم است چارچوب‌هایی برای این مسئله در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: برخی از نمایندگان و مردم نیز نگرانی‌هایی در خصوص عدم واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار داشتند که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد این مشکل به دلیل ایراد سامانه هدفمندی یارانه‌ها بوده است. البته اعلام شد که افرادی که یارانه آنها به ناحق قطع شده است می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی پیگیری کنند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین در نشست علنی امروز کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت به تصویب رسید و در حال حاضر جزئیات این طرح در مجلس در حال بررسی است و بر این اساس وظایف و اختیارات این وزارتخانه باید پس از 6 ماه به تصویب مجلس برسد.

وی همچنین به موضوع لایحه تجارت اشاره و عنوان کرد: کتاب اول این لایحه که 331 ماده داشت با نظر اقتصاددانان، حقوقدانان و شورای نگهبان مورد بررسی مجلس قرار گرفت که این لایحه از سال 1400 قابلیت اجرا خواهد داشت، متأسفانه در صدا و سیما مباحثی مانند رکوردزنی مجلس در تصویب  قوانین مطرح شد که لازم است توضیحاتی در این باره مد نظر رسانه‌ها قرار گیرد.

عباسی اضافه کرد: نکته اول اینکه کتاب دوم این لایحه درباره اسناد تجارتی است که 27 شهریور 1398 در اداره قوانین مجلس به چاپ رسیده و 10 روز نیز پس از آن فرصت است که نمایندگان پیشنهادات خود را در این باره ارائه کنند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد که امیدواریم در این زمینه بر اساس خلاء قانونی که وجود دارد این قانون را نیز به تصویب برسانیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود خلاء‌های قانونی در بخش‌های مختلف کشور به ویژه در حوزه لیزینگ یا دلالی و واسطه‌گری اضافه کرد: قانون تجارت می‌تواند در این زمینه مشکلات بسیاری را حل کند و موثر باشد.

وی با یادآوری اینکه قانون تجارت در سال 1311 به تصویب رسید و در سال 1347 بخشی از آن اصلاح شد، گفت: با توجه به تأکیداتی که شورای نگهبان در رابطه با شرعی نبودن این قانون مطرح کرد و تجربه‌هایی که در مجالس هفتم، هشتم و نهم در بررسی لایحه تجارت وجود داشت و همچنین زمانی که اقتصاددانان و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها روی این طرح گذاشتند، امید داریم در رابطه با این لایحه نقادی منصفانه ای صورت گیرد.

وی تأکید کرد: از ریاست صدا و سیما نیز انتظار داریم که نظارت کاملی در این زمینه داشته باشد، روز گذشته هیأت رئیسه مجلس جلسه‌ای برگزار کرد و در این نشست تأکید شد که شورای نظارت بر صدا و سیما این موضوع را پیگیری کند تا اظهارنظرهای غیرکارشناسی که در این زمینه صورت گرفته و قرار است در رابطه با لایحه تجارت مطرح شود، با حضور صاحب‌نظران مرکز پژوهش‌های مجلس و با کسب اطلاعات دقیق از گذشته و سوابق طرح باشد که این اظهارنظرها کارشناسی باشد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تشکیل جلسات کمیسیون‌ها با توجه به وجود طرح‌ها و لوایح مختلف در نوبت صحن علنی مجلس گفت: از شورای نگهبان و دولت درخواست کردیم که لوایح اولویت‌دار احصاء شود، این لوایح به کمیسیون‌ها ارجاع شده و کمیسیون‌ها روی آنها کار می‌کنند البته فقط کمیسیون ها به این مسائل نمی‌پردازند بلکه موضوعاتی از قبیل طرح سوال از وزرا و استفاده از بعد نظارتی نیز در کمیسیون‌ها دنبال می‌شود.