به گزارش اکونا پرس،

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به موضوع «صلح هرمز» مورد نظر ایران برای طرح در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مسئله ماهیت کشورهای حوزه خلیج فارس در این میان مهم است، برخی از این کشورها بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی توسط بریتانیای کبیر به وجود آمدند بنابراین همان سیاست انگلیسی‌ها را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این کشورها اگر بخواهند هم نمی‌توانند خارج از توصیه انگلیسی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی عمل کنند. بحرین یکی از این کشورها است، وزیر خارجه بحرین از بمباران صهیونیست‌ها علیه عراق و سوریه حمایت می‌کند لذا نمی‌توان توقع اجماع با طرح صلح داشت.

وی با بیان اینکه عربستان نیز از کشورهایی است که بدون اجازه آمریکا با ایران در تامین امنیت همراهی نخواهد کرد، افزود: موجودیت این کشورها وابسته به انگلستان و آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی است و این را دنیا باید بداند.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: ایران با وجود این شرایط باید به دنیا نشان دهد که طرح صلح دارد و دنبال تحقق صلح و امنیت در مقابل ائتلاف ضدامنیتی و ایرانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ایران به عنوان قدتمندترین کشور منطقه در این طرح تاکید کرده که ما تضمین کننده صلح خواهیم بود زیرا از زمانی که پای خارجی‌ها به منطقه باز شد شاهد ناامنی هستیم. ایران به کویت در جنگ عراق کمک کرد، در دوره‌ای به قطر کمک کرد و حتی با عراق علی‌رغم جنگ تحمیلی هشت ساله ارتباط خوبی دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: ایران ثابت کرده که هرگاه دست دوستی به سوی کشوری دراز کرده تا پایان به عهد و وفای خود پایبند بوده است. بنابراین این طرح صلح هرمز قابل اعتماد است./