به گزارش اکونا پرس،

دکتر علی لاریجانی پیش از ترک کشور به مقصد صربستان با حضور در جمع خبرنگاران، اهداف و برنامه های این سفر را تشریح کرد و گفت: این سفر که در خدمت همکاران عزیز هستیم شامل دو بخش می شود، یک بخش مربوط است به حضور در اجلاس بین المجالس که  در مجموعه مجالس دنیا حضور دارند و بخش دیگر مربوط به همکاری های دو پارلمان ایران و  صربستان  می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش اجلاس بین المجالس کنفرانسی که سالانه دوبار برگزار می شود، در دستور کار است، ادامه داد: اجلاس بین المجالس جزء معدود اجلاس هایی است که مجالس دنیا دور هم جمع می شوند و درباره موضوعات مهم بین المللی تصمیم گیری می کند، امسال موضوع اساسی در دستور کارشان است و آن نحوه تعهدات بین المللی و روش تبعیت از قوانین بین المللی است.

وی با تاکید براینکه تبعیت از قوانین بین المللی از موضوعات گمشده  امروز است، بیان داشت: به ویژه در این چندسال اخیر عملا قوانین و تعهدات بین المللی زیرپا گذاشته می شود، از این رو فکر می کنم این موضوع از مسائل اساسی دنیای امروز است تا قوانین و تعهدات بین الملی محترم شمرده شود.

دکتر لاریجانی گفت: در این سفر در خدمت همکاران هستیم تا در بخش هایی چون امور زنان، جوانان، موضوعات مهم و گوناگون دنیا شرکت و بحث کنند.

رئیس مجلس با اشار به همکاری های دو جانبه بین ایران و صربستان، اظهار داشت: روابط دوستانه همیشه مدنظر کشور ما بود این کشور از گذشته با ما روابط نزدیک داشت، بعد از تحولاتی که در بالکان صورت گرفت، صربستان روابط خود را با ما حفظ کرد و در مجامع بین المللی مشارکت نزدیکی با هم داشتیم؛ از مدت ها پیش بحث بود مذاکرات همکاری دو کشور و توسعه همکاری اقتصادی ساماندهی شود.

وی تاکید کرد: طبیعتا حضور در این کنفرانس مجالی است که با روسای کشورهای مختلف گفت‎وگو هایی داشته باشیم، در شرایط فعلی که بهم ریختگی در روابط بین المللی را آمریکایی ها باعث شدند، گفت‎وگو با مسئولین کشورهای مختلف هم از جهت روشنگری و هم همکاری های دو جانبه موضعیت دارد، این اجلاس فرصتی است که با روسای پارلمان ها در زمینه قانون همچنین در باره معضلات منطقه ای، بین المللی و همکاری دو جانبه با کشور در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی صحبت شود.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور بیان داشت: تقریبا ملاقات با بسیاری از مسئولین پارلمان های کشورهایی که با ما می تواند همکاری دو جانبه داشته باشند هماهنگ شده، امیدواریم که با حضور و تقسیم کار در این زمینه توفیق حاصل شود.